Mission och utvecklingsarbete
i Väståbolands svenska församling

Insamlingen Gemensamt Ansvar

Församlingen deltar i kyrkans årligen återkommande insamling Gemensamt Ansvar med olika tillställningar. Ett årligen återkommande jippo är Vändagsärtsoppa i församlingshemmet. Mer info om evenemang knutna till Gemensamt Ansvar finns i evenemangskalendern.

Gemensamt Ansvar 2023: Årets tema är De unga i en våldsam värld. - Lösning av konflikter och förebyggande av våld bland unga i Finland och utomlands.

Information om hur du kan understöda GA genom församlingen hittar du här.Öppna länk i ny flik

Är du intresserad av Gemensamt Ansvar? Klicka dig vidare i så fall.

Ansvarsveckan

I oktober firas kyrkornas internationella ansvarsvecka. Församlingen brukar uppmärksamma den genom att ordna en samling kring internationella frågor. Ofta inbjuder man en talare med sakkännedom om det aktuella temat.

Rättvis handel-församling

År 2009 har församlingen beviljats hederstiteln "Rättvis handel-församling", vilket innebär bl.a. att man serverar rättvisemärkt kaffe och te. Man använder också andra rättvisemärkta produkter i verksamheten.
Länk till rättvis handel.

Övrig internationell diakoni

Missionsboden sänder årligen flera ton överlopps kläder till olika hjälporganisationer.

Många pargasbor stickar filtar eller lappar till filtar som skickas till Lettland, Litauen och Ukraina via organisationen Hoppets Stjärna. Är du intresserad av att sticka och gärna vill hjälpa till, kontakta diakoniarbetarna som ger dig garn och anvisningar.

Garn tas tacksamt emot! Har du garn du inte längre behöver kan du föra det till Missionsboden eller till diakonimottagningen