Sara Grönqvist ny kyrkoherde i församlingen

Kyrkoherdevalet i Väståbolands svenska församling avgjordes på pingstdagen den 5.6.2022. Sara Grönqvist, tillförordnad kyrkoherde i församlingen sedan årsskiftet, fick en överväldigande majoritet av rösterna och tillträder som ny ordinarie kyrkoherde i Pargas den 1.9.2022. Sara Grönqvist samlade hela 879 röster medan den andra sökande, Saara Roto från Järvi-Kuopion seurakunta, erhöll 54 röster. Sammanlagt röstade 939 församlingsbor i valet. 6 röster förkastades.

Det var det första kyrkoherdevalet i församlingen sedan sammanslagningen 2009 och församlingens nya kyrkoherde kan nu tillträda med ett gediget stöd i ryggen. Vi välkomnar Sara Grönqvist som vår nya kyrkoherde. Saara Roto förtjänar ett stort tack för att hon ställde sig till förfogande, så det blev ett riktigt kyrkoherdeval, trots att den andra sökande hade en klar hemmaplansfavör.

Preliminärt datum för Sara Grönqvists kyrkoherdeinstallation är söndagen den 18.9 kl. 10 i Pargas kyrka.

2022-06-05 20:11:10.0