Vigsel

"I trohet och i kärlek vi tjäna får varann" - Psalm 236

Bröllopet är en fest, ett minne för alla som får delta i er högtidsdag.

Det krävs ofta en hel del förberedelser innan vigseln äger rum. Som brudpar skall man genomgå en så kallad hindersprövning, vilket innebär att man kontrollerar att det inte finns några hinder för äktenskapet.  Den skall göras på pastorskansliet eller hos magistraten senast 7 dagar före vigseln. Intyget från hindersprövningen är i kraft i 4 månader.
Hindersprövningen kan också göras på nätet, länk till sidan finns nedanför denna text.
För att använda nättjänsten krävs följande: ålder minst 18 år, hemkommun i Finland, användaren måste ha bankkoder eller mobilcertifikat, åtminstone den ena ska vara medlem av Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland och användaren får inte ha spärrmarkering. Namnlagen som kom i kraft 1.1.2019 kräver att man redan vid ansökan om hindersprövning ska meddela namnändringarna som sker efter vigseln.

Vigseln kan förrättas i kyrkan, kapell, hemma eller utomhus i naturen. Om brudparet önskar, kan vigselförrättningen också utformas som en nattvardsgudstjänst i vilken hela församlingen deltar.
Vigseln är en offentlig handling som sker med åtminstone två vittnen närvarande.  Hemliga kyrkliga vigslar kan också bokas.

Kontakta pastorskansliet antingen i Pargas eller i någon av kapellförsamlingarna för att komma överens om tid och plats för vigsel samt vilken präst ni önskar viga er.

Vigslar kan bokas fr.o.m 1.9 (eller första vardagen efter datumet om det råkar vara helg) året innan bröllopet.

Vigsel

Hindersprövning görs för att säkerställa att äktenskapet är juridiskt möjligt och att paret kan gifta sig.

Läs om hur hindersprövning går till

Äktenskapet är liv tillsammans, att vara med varandra i vardag och fest. Det är att stå upp och offentligt säga att ni väljer varandra.

Läs mer om bröllopet

Kanske du ännu funderar över något. Kolla då här.

Läs vanliga frågor om bröllop