Gemensamma kyrkofullmäktige

Det högsta beslutsfattande organet i Pargas kyrkliga samfällighet är kyrkofullmäktige. Fullmäktige fattar beslut om huvudlinjerna i församlingens ekonomi t.ex om byggande, köp och försäljning av fastigheter. Kyrkofullmäktige fastställer också kyrkoskatteprocenten. Till fullmäktiges uppgifter hör också att besluta om att inrätta nya tjänster eller dra in tjänster. Medlemmarna i kyrkofullmäktige utses genom församlingsval som förrättas vart fjärde år. Kyrkofullmäktige i Pargas kyrkliga samfällighet har 31 medlemmar. Av dessa kommer 20 medlemmar från Väståbolands svenska församling och 11 medlemmar från Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta. Sammanträdena är offentliga om inte fullmäktige i något visst ärende beslutar annorlunda.

Gemensamma kyrkofullmäktige sammanträdde 9.4.2025

Här följer utdrag ur protokollet över de ärenden där en församlingsmedlem har rätt att besvära sig emot.

Du hittar dessa även i pdf format:  HÄR.

Protokollet hålls offentligt tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats under tiden 17.4.2025 - 26.5.2025.

Anslagits på kyrkliga samfällighetens webbplats 16.4.2025

Gkf § 25/9.4.2025
GODKÄNNA HUVUDRITNINGARNA FÖR RENOVERINGEN AV INIÖ KYRKA
   
Gkr § 111/20.11.2024
Gkf § 31/11.12.2024
Gkr § 40/26.3.2025

Referensbeslut:
Gkr 11/25.3.2019 Val av arbetsgrupp
Gkr 107/23.11.2020 Godkännande av projektplan
Gkf  Godkännande av projektplan
Gkr 135/22.12.2021Anhålla om byggnadsbidrag för planering    
Gkr 41/2.5.2022 Beslut om upphandling av planering
Gkr 10/17.1.2024 Val av arbetsgrupp 
Gkr 20/12.2.2024 Val av huvudplanerare
Gkr 51/6.5.2024 Val av specialplanerare
Gkr 16.10.2024 Begäran om utlåtande från Museiverket

Kyrkans historia:
Iniö kyrka byggdes under åren 1797–1800 och invigdes i juni 1801. Sitt namn fick kyrkan efter den nyfödda prinsessan Sofia Wilhelmina. Kyrkan skadades i en brand på långfredagen 1880. I branden totalförstördes både takkonstruktionen och inredningen. Brandskadorna reparerades och arbetena slutfördes i juli 1881. En renovering av kyrkan genomfördes under åren 1967–1968 och i samband med den förnyades inredningen delvist, kyrkan försågs med elvärme och även belysning installerades. Den senaste renoveringen genomfördes åren 2000-2001 då kyrkan försågs med sprinklersystem och väggar, tak och golv målades invändigt.

Bakgrund till renoveringen:
En renovering av kyrkan har blivit aktuell sedan man konstaterat sättningar i golvkonstruktionen. Genom undersökningar har man konstaterat att golvkonstruktionen är fuktskadad och att det finns vattensamlingar under golvkonstruktionen. Även kyrkans husteknik är föråldrad och behöver förnyas. I mars 2019 har man utsett en arbetsgrupp för renoveringen. Arbetsgruppen har utarbetat en projektplan som godkänts av gemensamma kyrkofullmäktige i december 2020. Byggnadsbidrag för planeringen har man ansökt om och blivit beviljad i början av 2022. Den egentliga planeringen inleddes i början av 2024 och samtidigt gjordes även ändringar i arbetsgruppens sammansättning. 

Arbetsgrupp och projektpersonal:
En arbetsgrupp för renoveringen utsågs första gången år 2019. Arbetsgruppen tog fram en projektplan som presenterades och godkändes av gemensamma kyrkofullmäktige i december 2020. I samband med att den egentliga planeringen inleddes 2024 gjordes ändringar i arbetsgruppens sammansättning. Ändringarna gjordes då en ny valperiod inletts och även personaländringar hade skett. I arbetsgruppen har under planeringsperioden ingått följande personer:
-    Jan Eriksson, gkf orförande 2019-
-    Mika Wallin, gkf viceordförande 2019-
-    Harry S. Backström, kyrkoherde VÅSF, gkr ordförande, 2019–2022
-    Jussi Meriluoto, kaplan Iniö sockenförsamling, 2019–2022
-    Nina Grandell, Iniö sockenförsamling, 2019-
-    Jim Karlsson, fastighetschef, 2019-
-    Jukka Torikka, Iniö sockenförsamling 2019–2023
-    Juho Kopperoinen, gkr orförande 2024-
-    Sara Grönqvist, kyrkoherde VÅSF 2022-
-    Mikael Granlund, kantorernas representant, 2024-

Projektpersonal har upphandlats genom konkurrensutsättning. De ansvariga planerarna som valts för projektet är:
-    Huvudplanerare;     Pekka Saatsi, Saatsi Arkkitehdit Oy
-    Konstruktionsplanerare:    Juhani Pentinmikko/HP-Insinöörit Oy
-    VVSA-planerare:    Risto Soini/Sitowise Oy
-    Elplanerare:    Ismo Hirvikoski/Sähkösuunnittelucenter Oy
-    Sprinklerplanarare:    Janne Stenberg/Paloff Oy

Projektplanen:
Planerna som tagits fram har gjorts i enlighet med den godkända projektplanen med några avvikelser. Det har efter tilläggsutredningar framkommit att kyrkans plåttak är i sämre skick än man tidigare trott. Därför har man i de nu uppgjorda planerna tagit med ett byte av kyrkans plåttak i sin helhet. En annan ändring som inte fanns med i den ursprungliga projektplanen är altarändringen. Altarbordet flyttas så att förrättaren står vänd mot församlingen. Även de nu planerade bänkändringarna är mera omfattande än de som ursprungligen presenterats i projektplanen. Vad gäller inredningarna i sakristian kommer de inte bytas ut i sin helhet som föreslagits i projektplanen utan i stället kompletterar man de nuvarande inredningarna.

Planerna:
De väsentligaste inre ändringarna som tagits med i planerarna är:
-    altarändring; altarbordet flyttas så att förrättaren står vänd mot församlingen
-    bänkändringar; totalt tre bänkrader på var sin sida om gången tas bort
-    flytt av orgeln; orgeln flyttas från den östra gaveln till den södra långsidan
-    trappan i vapenhuset; trappan som leder till tornets övre del byggs in med en vägg
-    nödutgångar; kyrkan förses med två nödutgångar, båda via fönster
-    tillgänglig ingång; golvnivåerna i kyrkan justeras och trösklar görs lägre

De väsentligaste tekniska ändringarna som planerats är:
-    Konstruktionslösningar:
o    den fuktskadade golvkonstruktionen förnyas i sin helhet
o    det befintliga falsade plåttaket förnyas i sin helhet
o    övre bjälklaget tilläggsisoleras
o    takets vattenavrinning förbättras och stuprör installeras
o    torrläggning av grunden ordnas
-    Husteknik:
o    det nuvarande värmesystemet förnyas, direkt eluppvärmning ersätts med bergvärme
o    vattenburen golvvärme installeras
o    samtliga elinstallationer förnyas
o    belysningen i kyrksalen förnyas och takkronorna förses med belysningsarmaturer
-    Person och brandsäkerhet:
o    installation av automatiskt brandlarmsystem
o    kyrkan förses med två nödutgångar
o    sprinklersystemet förnyas
o    installation av övervakningssystem

Huvudritningarna samt specialplanerna finns som bilaga till denna beredning.

Byggnadsbidrag:
För planeringen har beviljats byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen. Även för själva renoveringen kan man ansöka om byggnadsunderstöd. Ansökningstiden för byggnadsunderstöd går ut den 31.12 varje år. Till bidragsansökan skall bifogas av gemensamma kyrkofullmäktige godkända planer samt ett utlåtande på planerna från Museiverket.

Tillstånd och utlåtanden:
Då det gäller en väsentlig ändring av en kyrklig byggnad behöver man anhålla om tillstånd för åtgärderna från Kyrkostyrelsen. Därtill behöver man i detta fall anhålla om tillstånd från stadens byggnadstillsynsmyndighet.

Tidtabell:
Projektets tidtabell är den att planerna presenteras för gemensamma kyrkofullmäktiges på deras möte i december 2024 och därefter lämnar man ännu innan den 31.12.2024 anhållan om tillstånd och anhållan om byggnadsunderstöd till kyrkostyrelsen samt anhållan om bygglov till byggnadstillsynen. 
Den fortsatta tidtabellen är den att anbudsförfrågningarna för de olika entreprenaderna publiceras under januari månad 2025 för att man sedan skall kunna underteckna entreprenadavtalen under mars månad. Själva arbetena är planerade att inledas efter påsk och slutföras innan advent 2025. Byggnadstiden sträcker sig i huvudsak från april till november 2025 och kyrkan kommer vara stängd under denna tidsperiod. Som ersättande utrymme under byggnadstiden fungerar Iniö församlingshem. En projekttidtabell hittas i skild bilaga.
Fastighetschefen ger på mötet en noggrannare presentation av planerna. 

Bilagor: (projektplan, huvudritningar, specialritningar, tidtabell, utlåtande)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman.

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Behandling:     Gällande Iniö kyrka och muren gjordes följande tillägg:
Det vore ändamålsenligt att ta med reparationen av gravgårdens mur i samma projekt som kyrkorenoveringen. 
Murens skick och reparationsbehov samt kostnaderna för dessa utreds till gemensamma kyrkofullmäktiges möte.

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes.

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Iniö sockenförsamling
----------------------------------------------------------------------------------------
Gkf § 31/11.12.2024

(Bilagor: (projektplan, huvudritningar, specialritningar, tidtabell, utlåtande)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman. Utlåtande i skild bilaga.

Beslutsförslag:    (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Beslut:    Beslutet godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Iniö sockenförsamling

-------------------------------------------------------------------------------------------
    
Gkr § 40/26.3.2025

(Bilagor: projektplan, huvudritningar, sepcialritningar, tidtabell, Museiverkets utlåtande, utlåtande Väståbolands svenska församling, utlåtande Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta, barnkonsekvensnalys, beskrivning av renoveringsåtgärderna)

Vid den tidigare behandlingen har delar av de behövliga utlåtandena saknats. Ärendet tas därför upp till ny behandling kompletterad med samtliga i kyrkolagen bestämda utlåtanden.

I enlighet med kyrkolagen har utlåtanden för renoveringsplanerna nu begärts av följande parter:
-    församlingsrådet vid Väståbolands svenska församling
-    församlingsrådet vid Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta
-    Museiverket
-    barnkonskvensanalys av barnombudet 

Museiverket förordar de planerade åtgärderna och även församlingsråden vid Väståbolands svenska församling och Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta förhåller sig positiva till renoveringsåtgärderna.

Barnombudet bedömer i sin analys att de planerade åtgärderna vara positiva för barn och unga.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman. Utlåtande i skild bilaga.

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Beslut:    Gemensamma kyrkorådet beslöt föreslå för gemensamma kyrkofullmäktige:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

Delgivning:    Församlingarna +Kyrkostyrelsen

-------------------------------------------------------------------------------------------


Gkf § 25/9.4.2025

(Bilagor: projektplan, huvudritningar, specialritningar, tidtabell, Museiverkets utlåtande, utlåtande Väståbolands svenska församling, utlåtande Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta, barnkonsekvensnalys, beskrivning av renoveringsåtgärderna)

Vid den tidigare behandlingen har delar av de behövliga utlåtandena saknats. Ärendet tas därför upp till ny behandling kompletterad med samtliga i kyrkolagen bestämda utlåtanden.

I enlighet med kyrkolagen har utlåtanden för renoveringsplanerna nu begärts av följande parter:
-    församlingsrådet vid Väståbolands svenska församling
-    församlingsrådet vid Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta
-    Museiverket
-    barnkonskvensanalys av barnombudet 

Museiverket förordar de planerade åtgärderna och även församlingsråden vid Väståbolands svenska församling och Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta förhåller sig positiva till renoveringsåtgärderna.

Barnombudet bedömer i sin analys att de planerade åtgärderna vara positiva för barn och unga.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman. Utlåtande i skild bilaga.

Beslutsförslag:    (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Församlingarna och Kyrkostyrelsen



Gkf §26/9.4.2025
TILLÄGGSBUDGET FÖR RENOVERINGEN AV INIÖ KYRKA  
    
Gkr §41/26.3.2025

I budgeten för verksamhetsåret 2025 finns reserverat 700 000 € för en renovering av Iniö kyrka. 
I samband med behandlingen av renoveringsplanerna och investeringsbudgeten på gemensamma kyrkofullmäktiges möte den 11.12.2024 (§28 och §31) konstaterades att den föreslagna summan inte är tillräcklig. Den kostnadskalkyl som presenterades på mötet i december uppgick till 1 500 000 €, inkl. mvs. På mötet konstaterade man att ärendet behandlas genom en tilläggsbudget efter en konkurrensutsättning av arbetena.

Renoveringsarbetena har upphandlats som delad entreprenad och sista inlämningsdag för anbuden var 19.3.2025. En sammanställning av renoveringskostnaderna och tilläggsbudgetens omfattning finns i skild bilaga.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga då renoveringen utgör en stor kostnadspost vilket påverkar den kyrkliga samfällighetens totalekonomi. För renoveringen av Iniö kyrka och dess konsekvenser på barn- och unga har gjorts en skild analys.

Bilagor: (sammandrag)

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet anhåller om en tilläggsbudget från gemensamma kyrkofullmäktige för renoveringen av Iniö kyrka.

Nytt beslutsförslag: (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet anhåller om en tilläggsbudget på 1 250 000 € från gemensamma kyrkofullmäktige för renoveringen av Iniö kyrka.

Beslut:    Det nya beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

Delgivning:    Ekonomikontoret

-------------------------------------------------------------------------------------------

Gkf § 26/9.4.2025

Bilagor: (sammandrag)

Beslutsförslag: (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet anhåller om en tilläggsbudget på 1 250 000 € från gemensamma kyrkofullmäktige för renoveringen av Iniö kyrka.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Ekonomikontoret

BESVÄRSANVISNING

Pargas kyrkliga samfällighet

Kyrkofullmäktige / Gemensamma kyrkofullmäktige

9.4.2025 §§ 20–29

  1. FÖRBUD MOT ATT SÖKA ÄNDRING

Förbud mot att söka ändring vid beredning och verkställighet

Över följande beslut är det enligt 12 kap. 4 § i kyrkolagen (652/2023) inte möjligt att anföra kyrkobesvär och enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) inte är möjligt att anföra förvaltningsbesvär, eftersom besluten endast gäller beredning eller verkställighet. Enligt 146 § 2 mom. 1 punkten i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) får besvär enligt upphandlingslagen inte anföras över ett beslut eller något annat avgörande som enbart gäller beredning av upphandlingsförfarandet.

Paragrafer i protokollet:  20-24, 28–29

Särskilda bestämmelser om förbud mot att söka ändring

  1. Enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden får ändring inte sökas genom besvär i en förvaltningsintern order om att utföra ett uppdrag eller vidta någon annan åtgärd.
  2. Med stöd av 24 kap. 8 a § 2 mom. i kyrkolagen får ändring inte sökas genom rättelseyrkande eller kyrkobesvär i ett upphandlingsbeslut, om ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet. Ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen. De nationella tröskelvärdena exklusive mervärdesskatt är
  • 60 000 € (varor, tjänster och projekttävlingar);
  • 150 000 € (byggentreprenader);
  • 400 000 € (de social- och hälsovårdstjänster som avses i 1–4 punkten i bilaga E till upphandlingslagen);
  • 300 000 € (andra särskilda tjänsteupphandlingar som avses i 5–15 punkten i bilaga E till upphandlingslagen) och 
  • 500 000 € (koncessioner).
  1. Enligt annan lagstiftning får ändring i beslut inte sökas genom besvär.

Paragrafer i protokollet och grunderna för besvärsförbudet: 27

  1. UPPHANDLINGSRÄTTELSE

En part som är missnöjd med den upphandlande enhetens beslut eller ett annat avgörande i upphandlingsförfarandet kan framställa en skriftlig upphandlingsrättelse till den upphandlande enheten (132–135 § i upphandlingslagen). Upphandlingsrättelsen ska sändas till den upphandlande enheten.

Upphandlande enhet: Pargas kyrkliga samfällighet

Besöksadress: Kyrkoesplanaden 3

Postadress: Kyrkoesplanaden 3

E-post: pargas-parainen@evl.fi

Yrkande på upphandlingsrättelse ska framställas inom 14 dagar efter det att parten har fått del av den upphandlande enhetens beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet. Delgivningen anses ha skett den sjunde dagen efter att brevet postades, om det inte visas att den har skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt. Upphandlingsrättelsen ska vara framme senast den sista dagen för yrkande av rättelse inom kansliets öppettid. Upphandlingsrättelsen kan på eget ansvar skickas per post, genom bud eller elektroniskt.

Upphandlingsrättelsens innehåll

Av upphandlingsrättelsen ska framgå:

  • namnet på den som yrkar på rättelse och de kontaktuppgifter som behövs för behandlingen av ärendet
  • vilket beslut upphandlingsrättelsen gäller
  • hurdan rättelse som yrkas
  • på vilka grunder rättelse yrkas.

Till upphandlingsrättelsen ska fogas de dokument som åberopas, om inte den upphandlande enheten redan har dessa till sitt förfogande.

  1. BESVÄRSANVISNING

Besvärsmyndighet och besvärstid

  1. Kyrko- och förvaltningsbesvär

Ändring i följande beslut kan sökas genom skriftliga besvär.

Besvärsmyndighet och kontaktinformation:

Helsingfors förvaltningsdomstol

Besöksadress:                   Banbyggarvägen 5, Helsingfors

Postadress:                        Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

E-post:                               helsinki.hao@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Kyrkobesvär, paragrafer i protokollet: 25-26

Förvaltningsbesvär, paragrafer i protokollet: 

Besvärstiden är 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Kyrkobesvär i ett underställningsärende

I följande beslut kan ändring sökas genom skriftliga besvär.

Besvärsmyndighet och kontaktinformation:

Borgå stifts domkapitel, paragrafer i protokollet:

Besöksadress:                   Gymnasiegränd 2, Borgå

Postadress:                        PB 30, 06101 Borgå

E-post:                               borga.domkapitel@evl.fi

Kyrkostyrelsen, paragrafer i protokollet:

Postadress: PB 210, 00131 Helsingfors

Besöksadress: Södra kajen 8, 00131 Helsingfors

Telefax: 09 1802 350

E-post kyrkostyrelsen@evl.fi

Besvärstiden är 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Beräkning av tiden för sökande av ändring

Besvärstid och tid för rättelseyrkande räknas från dagen för delfåendet, denna dag undantaget. Om inte något annat visas anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet postades, vid den tidpunkt mottagningsbeviset visar eller vid den tid som antecknats på ett separat intyg över delfående. Vid elektronisk delgivning anses parten har fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet skickades, om inte något annat visas. En församlingsmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram till allmänt påseende.

  1. Besvär hos marknadsdomstolen

Besvär ska lämnas in skriftligen inom 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren i fråga delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning.

Om den upphandlande enheten efter upphandlingsbeslutet har ingått ett upphandlings- eller koncessionsavtal med stöd av 130 § 1 eller 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden, ska besväret anföras inom 30 dagar från det att anbudsgivaren har delgetts beslutet jämte besvärsanvisning.

Besvär hos marknadsdomstolen ska anföras senast inom sex månader från det att upphandlingsbeslutet fattats i det fall att anbudssökanden eller anbudsgivaren har delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning och beslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

En anbudssökande eller anbudsgivare anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att brevet sändes, om det inte visas att delgivningen skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska dessutom skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ska underrättas på den adress enheten uppgett senast när besvären om upphandlingen lämnas till marknadsdomstolen. Den upphandlande enhetens kontaktinformation anges ovan vid informationen om upphandlingsrättelse.

En upphandlande enhets beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet som påverkar den anbudssökandes eller anbudsgivarens ställning kan enligt upphandlingslagen överklagas genom besvär hos marknadsdomstolen. Besvär hos marknadsdomstolen kan inte anföras över ett sådant beslut eller annat avgörande av den upphandlande enheten som gäller 1) enbart beredning av ett upphandlingsförfarande, 2) att upphandlingskontraktet inte delas upp i olika delar med stöd av 75 § i upphandlingslagen eller 3) att som grund för valet av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i enlighet med 93 § i upphandlingslagen används enbart lägsta pris eller kostnader. Ärendet kan föras till marknadsdomstolen om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen.

Marknadsdomstolens kontaktinformation

Besvären ska tillställas marknadsdomstolen på adressen:

Postadress: Banbyggarvägen 5, 00520 HELSINGFORS

Besöksadress: Domstolarnas hus, Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

Telefax: 029 56 43314

E-postadress: markkinaoikeus@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

  1. BESVÄRENS INNEHÅLL OCH BILAGOR SAMT INLÄMNANDE AV BESVÄR OCH RÄTTEGÅNGSAVGIFT

Besvärens innehåll

I besvären ska följande anges:

  • Ändringssökandens namn och kontaktinformation
  • postadress och eventuell annan adress till vilken rättegångshandlingarna kan sändas
  • e-postadress, om besvärsmyndighetens beslut kan delges elektroniskt
  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • grunderna för yrkandena
  • vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Ändring av kontaktuppgifterna ska utan dröjsmål anmälas till besvärsmyndigheten medan besvären är anhängiga.

Bilagor till besvären

Till besvären ska fogas:

  • det överklagade beslutet jämte besvärsanvisning
  • utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet eller annan utredning om när besvärstiden börjar
  • handlingar som åberopas till stöd för yrkandet, om inte dessa redan tidigare har lämnats till myndigheten.

Ombud ska bifoga fullmakt. Om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat, behöver fullmakt dock inte uppvisas i de situationer som avses i 32 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.

Inlämning av besvär

Besvärshandlingarna ska inom besvärstiden lämnas in till den besvärsmyndighet som anges i beslutet. Besvärshandlingarna kan på eget ansvar sändas per post, genom bud eller elektroniskt. Handlingarna ska postas i så god tid att de hinner fram innan pastorsexpeditionen stänger den sista dagen av besvärstiden. Ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

Rättegångsavgift

Enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1455/2015) tas en rättegångsavgift ut av den som anför besvär, om inte något annat följer av lagens 5, 7, 8 eller 9 §. Enligt 1 § i justitieministeriets förordning om justering av avgifter enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1383/2018) är rättegångsavgiften i förvaltningsdomstolen 260 euro och i marknadsdomstolen 2 050 euro. Behandlingsavgiften vid marknadsdomstolen är emellertid 4 100 euro om värdet av upphandlingen är minst 1 miljoner euro och 6 140 euro om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro.

En detaljerad besvärsanvisning bifogas protokollsutdraget.