Gemensamma kyrkofullmäktige

Det högsta beslutsfattande organet i Pargas kyrkliga samfällighet är kyrkofullmäktige. Fullmäktige fattar beslut om huvudlinjerna i församlingens ekonomi t.ex om byggande, köp och försäljning av fastigheter. Kyrkofullmäktige fastställer också kyrkoskatteprocenten. Till fullmäktiges uppgifter hör också att besluta om att inrätta nya tjänster eller dra in tjänster. Medlemmarna i kyrkofullmäktige utses genom församlingsval som förrättas vart fjärde år. Kyrkofullmäktige i Pargas kyrkliga samfällighet har 31 medlemmar. Av dessa kommer 20 medlemmar från Väståbolands svenska församling och 11 medlemmar från Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta. Sammanträdena är offentliga om inte fullmäktige i något visst ärende beslutar annorlunda.

Gemensamma kyrkofullmäktige sammanträdde 11.12.2024

Här följer utdrag ur protokollet över de ärenden där en församlingsmedlem har rätt att besvära sig emot.

Du hittar dessa även i pdf format:  HÄR.

Protokollet hålls offentligt tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats under tiden 30.12.2024 - 4.2.2025.

Anslagits på kyrkliga samfällighetens webbplats 27.12.2024

Gkf § 23/11.12.2024
VAL AV VICE ORDFÖRANDE FÖR GEMENSAMMA KYRKORÅDET FÖR ÅREN 2025–2026

Gkr § 73/11.9.2024

Medlemmar i gemensamma kyrkorådet är den kyrkoherde i någon av de till den kyrkliga samfälligheten anslutna församlingarna som domkapitlet förordnat till ordförande och en av gemensamma kyrkofullmäktige vald vice ordförande samt minst 5 och högst 15 andra medlemmar, som utsetts av gemensamma kyrkofullmäktige i enlighet med vad som föreskrivs i reglementet. Med undantag av kyrkoherden har varje medlem en personlig suppleant. Till medlem och suppleant får inte utses en tjänsteinnehavare eller en arbetstagare i arbetsavtalsförhållande i samma kyrkliga samfällighet eller i en församling som hör till samfälligheten (KO 10:10, 1)

Val av vice ordförande och övriga medlemmar förrättas i januari under det första och tredje året av kyrkofullmäktiges mandatperiod. (KL 10:2)

Till gemensamma kyrkorådet hör utöver ordföranden och vice ordföranden 10 (tio) medlemmar (Pargas kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkoråds reglemente § 1)

Valet av gemensamma kyrkorådet förrättas i gemensamma kyrkofullmäktige sålunda att först väljs gemensamma kyrkorådets vice ordförande och därefter de övriga medlemmarna (Pargas kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkoråds reglemente § 2)

Som vice ordförande har under åren 2023–2024 fungerat Tina Rosvall.
Domkapitlet i Borgå stift förordnar ordförande för gemensamma kyrkorådet Pargas kyrkliga samfällighet för perioden 2025–2026.

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige väljer en vice ordförande för gemensamma kyrkorådet för åren 2025–2026

Behandling:     Mika Wallin föreslog att Tina Rosvall väljs till viceordförande för Gemensamma kyrkorådet tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft. Förslaget fick enhälligt understöd.

Beslut:     Tina Rosvall valdes till viceordförande för gemensamma kyrkorådet tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft.    

Ändringssökande: Över detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Gkf § 24/11.12.2024
VAL AV PERSONLIG SUPPLEANT FÖR GEMENSAMMA KYRKORÅDETS VICE ORDFÖRANDE FÖR ÅREN 2025–2026

Gkr § 74/11.9.2024

Efter det val som nämns i reglementet för gemensamma kyrkorådet § 2 skall genom särskilda val väljas personliga suppleanter för medlemmarna (Pargas kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkoråds reglemente § 3)

Som vice ordförandes personliga suppleant har Mikaela Sundman fungerat åren 2023–2024.

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige väljer en personlig suppleant för gemensamma kyrkorådets vice ordförande för åren 2025–2026.

Behandling:     Mika Wallin föreslog att Mikaela Sundman väljs till suppleant för viceordförande för Gemensamma kyrkorådet tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft. Förslaget fick enhälligt understöd
    
Beslut:    Mikaela Sundman valdes till suppleant för gemensamma kyrkorådets viceordförande tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft.

Ändringssökande: Över detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2) 

Gkf § 25/11.12.2024
VAL AV GEMENSAMMA KYRKORÅDETS ORDINARIE MEDLEMMAR FÖR ÅREN 2025–2026

Gkr § 75 /11.9.2024
Medlemmar i gemensamma kyrkorådet är den kyrkoherde i någon av de till den kyrkliga samfälligheten anslutna församlingarna som domkapitlet förordnat till ordförande och en av gemensamma kyrkofullmäktige vald vice ordförande samt minst 5 och högst 15 andra medlemmar, som utsetts av gemensamma kyrkofullmäktige i enlighet med vad som föreskrivs i reglementet. Med undantag av kyrkoherden har varje medlem en personlig suppleant. Val av vice ordförande och övriga medlemmar verkställs i januari under det första och tredje året av kyrkofullmäktiges mandatperiod Till medlem och suppleant får inte utses en tjänsteinnehavare eller en arbetstagare i arbetsavtalsförhållande i samma kyrkliga samfällighet eller i en församling som hör till samfälligheten. (KO 10:10)

Till gemensamma kyrkorådet hör utöver ordföranden och vice ordföranden 10 (tio) medlemmar. (Pargas kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkoråds reglemente § 1)

Under åren 2023–2024 har gemensamma kyrkorådets medlemmar varit: 

Rea Åkerfelt
Mikael Östman
Petra Öhman
Bo Gyllenberg
Tiina Johansson
Tomas Jansén
Sanna Autio
Heikki Inkari
Raimo Pärssinen
Jari Tschernij

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige väljer 10 medlemmar till gemensamma kyrkorådet för åren 2025–2026.

Behandling:     Mika Wallin föreslog att sittande medlemmar i Gemensamma kyrkorådet återväljs tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft. Förslaget fick enhälligt understöd

Beslut:    Sittande medlemmar i gemensamma kyrkorådet återvaldes tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft.

Ändringssökande: Över detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Gkf § 26/11.12.2024
VAL AV PERSONLIGA SUPPLEANTER FÖR GEMENSAMMA KYRKORÅDETS MEDLEMMAR FÖR ÅREN 2025–2026

Gkr § 76/11.9.2024
    
Efter det val som nämns i reglemente för gemensamma kyrkorådet § 2 skall genom särskilda val väljas personliga suppleanter för medlemmarna (Pargas kyrkliga samfällighets gemensamma kyrkoråds reglemente § 3)

Som personliga suppleanter i gemensamma kyrkorådet har under åren 2023–2024 fungerat följande personer: 

    ordinarie (suppleant)

Rea Åkerfelt     (Yngve Lindqvist)
Mikael Östman    (Mari Nurmi)
Petra Öhman    (Vilma Sjöström)
Bo Gyllenberg    (Viveca Auer)
Tiina Johansson     (Widar Nyberg)
Tomas Jansén    (Erkki Kruuna)
Sanna Autio    (Leena Lähde)
Heikki Inkari    (Eeva Bergman)
Raimo Pärssinen (Liisa Gunnelius)
Jari Tschernij    (Sauli Luttinen)

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige väljer personliga suppleanter för gemensamma kyrkorådets medlemmar för åren 2025–2026.

Behandling:     Mika Wallin föreslog att nuvarande suppleanter i gemensamma kyrkorådet återväljs tills den nya förvaltningsstadgan vinner laga kraft. Med undantag av Sauli Luttinen som inte återväljs, på grund av utflyttning. I stället för Luttinen väljs Helena Särkijärvi till suppleant för Jari Tschernij. Förslaget fick enhälligt understöd

Beslut:    Beslut enligt Mika Wallins förslag (se behandlingen ovan).

Ändringssökande: Över detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2) 

Gkf § 27/11.12.2024
BEGRAVNINGS- OCH GRAVAVGIFTER OCH HYROR 2025        BILAGA

Gkr § 89/23.10.2024

Höjning av begravnings- och gravavgifter och hyror föreslås vara 3 % för 2025, med avrundning. Den allmänna prisstegringen antas vara 3 % under 2025.
Uppdaterad prislista för 2025 bifogad.

(Bilagor: Begravningsavgifter och gravavgifter, samt hyror 2025)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige fastställer: 1. de avgifter som uppbärs inom begravningsväsendet år 2025 enligt bilaga samt
2. hyrorna för år 2025 enligt bilaga.


Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:     grav- och ekonomikontoret


Gkf § 28/11.12.2024
BUDGET OCH VERKSAMHETSPLAN 2025 SAMT EKONOMIPLAN 2026–2027    BILAGA

Gkr § 100/23.10.2024
Gkr § 117/20.11.2024
-----------------------------------------------------------------------------
Pargas kyrkliga samfällighets budgetförslag för år 2025 slutar på ett underskott om 
390 230 €. Räkenskapsperiodens resultat under budget år 2024 antas vara positivt. 

Uppskattningen av kyrkoskatten 2025 bygger på den influtna skatten för år 2023 och en inflationskorrigering på 3% per år och en minskning i antalet medlemmar. Personalkostnaderna utgör den största enskilda posten. Budgeten innehåller löner samt antagna lönejusteringar (3%) för befintlig personal och säsongsanställda. Fastighetskostnaderna är noggrant genomgångna. Församlingarnas olika enheter har aktivt deltagit i budgetarbetet.

Verksamhetsplanen och budgeten avsikt är att skapa en bra bild av den tänkta verksamheten. 

(bilaga: Verksamhets- och ekonomiplan för Pargas kyrkliga samfällighet 2025 samt ekonomiplan 2026–2027)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga. Dessa har beaktats och står att läsa i verksamhetsplanen, främst under huvudtitel 2.

Beslutsförslag:    (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet diskuterar det framlagda förslaget och ger anvisningar för den fortsatta beredningen

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

Delgivning:    församlingarna och samfälligheten
-----------------------------------------------------------------------------
Gkr § 117/20.11.2024                    

Pargas kyrkliga samfällighets budgetförslag för år 2024 slutar på ett underskott om 
390 230 €. Räkenskapsperiodens resultat under budget år 2024 antas vara positivt. 

Pargas kyrkliga samfällighetens ledningsgrupp har analyserat den stora avvikelsen på 423 020 euro mellan budgetförslag och av fullmäktige godkända budgetram. Budgetramen utgick från 2023 års bokslut och ramen hade ett positivt resultat på 32 790 euro. Bokslutets siffror var korrigerad med en 3 % inflationskorrigering per år i ramen.

Den stora överskridningen av ramen beror på:
Samfälligheten    Löner     31    (Prestationstillägg + ny ekon.chef 2 månader)        
Samfälligheten    Material & tjänster    43     (Utvecklingsprojekt + Microsoft licenser)            
Sv församlingen    Löner    160    (Många tjänster besatta på deltid eller endast under delar av året)
Sv församlingen    Material & tjänster    34    (Datorer, tjänster och material i skärgården etc )        
Fi församlingen    Material & tjänster    16    (Datorer, musik, etc )                
Fastighetsväs.    Hyror    103    (Kantorsgården, H. församlingshem, H annex, K. prästgård, I. prästgård)
Finansiering        41    (Uppskrivning räknad två gånger)            
            428    (Siffrorna upprundade)                


(bilaga: Verksamhets- och ekonomiplan för Pargas kyrkliga samfällighet 2024 samt ekonomiplan 2025–2026)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga. Dessa har beaktats och står att läsa i verksamhetsplanen, främst under huvudtitel 2.

Beslutsförslag:    (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige fastställer budget och verksamhetsplanen 2024 och ekonomiplanen 2025–2026 i bifogad form

Gemensamma kyrkorådet bereder församlingsråden möjlighet att avge ett utlåtande över budgetförslaget. Utlåtandena fogas till budgetförslaget vid kyrkofullmäktiges sammanträde.
    
Behandling:     Heikki Inkari föreslog att man skulle godkänna en budget som var högst -250 000 och under budgetåren 2026–2027 högst -120 000. Förslaget fick inte understöd.
    
Beslut:    Beslutsförslaget godkändes. Heikki Inkari anmälde avvikande åsikt till protokollet.

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

Delgivning: Församlingsråden (för utlåtande)

-----------------------------------------------------------------------------


Gkf § 28/11.12.2024

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga. Dessa har beaktats och står att läsa i verksamhetsplanen, främst under huvudtitel 2.

Beslutsförslag:    (Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet föreslår att gemensamma kyrkofullmäktige fastställer budget och verksamhetsplanen 2024 och ekonomiplanen 2025–2026 i bifogad form

Behandling:     Ordförande framförde att Väståbolands svenska församling och Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta har lämnat utlåtande (bilaga). 

Beslut:    Gemensamma kyrkofullmäktige beslutade enligt förslaget, men kräver att ekonomin i framtiden måste vara hållbar och att jämlikhet mellan båda församlingarna och församlingsmedlemmarna i samfälligheten uppnås. Det måste säkerställas att det även i framtiden finns pengar för verksamhet och fastighetsinvesteringar.

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas genom kyrkobesvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol (KL 12:2)

Gkf § 29/11.12.2024
UPPDATERING AV GRUNDSTADGA                       BILAGA

Gkr § 100/15.11.2023
Gkr § 6/17.1.2024
Gkr § 118/20.11.2024
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    Gkr § 100/15.11.2023

En ny kyrkolag och förordning trädde i kraft 1.7. 2023. Den kyrkliga samfälligheten bör därför uppdatera stadgor, reglementen och instruktioner. Arbetet är omfattande och sker i samarbete med församlingarna som utarbetar sina egna stadgor och instruktioner. 

Gemensamma kyrkorådet bör besluta om att detta arbete påbörjas. Arbetet med grundstadgan och förvaltningsstadgan beräknas vara färdigt till gemensamma kyrkorådets möte i januari 2024 och kan godkännas i fullmäktige i januari 2024. Förarbetet har redan påbörjats. Kyrkostyrelsen har utarbetat mallar som kan utnyttjas vid detta arbete.

Arbetet med de övriga stadgorna (ekonomistadga, språkstadga, stadga för gravskötselfond och reglemente för begravningsverksamhet) sker under våren och kan godkännas på gemensamma kyrkofullmäktiges möte i maj 2024.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:    (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter att påbörja arbetet med uppdatering av stadgor, reglementen och instruktioner, så att grundstadga och förvaltningsstadga kan godkännas av gemensamma kyrkofullmäktige i januari 2024 och de övriga stadgorna och reglemente kan godkännas på gemensamma kyrkofullmäktiges möte i maj.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)
-----------------------------------------------------------------------------------
    Gkr § 6/17.1.2024                BILAGOR

Som bilaga förslag till ny grundstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för grundstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts (modellen: bilaga) och samfällighetens tidigare godkända grundstadga från 2005 (bilaga). 

    Större förändringar från tidigare grundstadga:
•    Verksamhetsutrymmen § 6
    I arbete med stadgan kyrkoherdarna och ledande tjänstemän hörts.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter sända grundstadgeförslaget för utlåtande till församlingsråden

Behandling:    Förslaget diskuterades och korrigeringar och ändringar till utkastet gjordes. Ändringarna godkändes enhälligt och omfattades även av ekonomichefen som berett ärendet. Det modifierade utkastet till grundstadga bifogas protokollet.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

-----------------------------------------------------------------------------------

Gkr § 118/20.11.2024                    BILAGA

Som bilaga förslag till ny grundstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för grundstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts. 

Pargas kyrkliga samfällighets presidie har varit sammankallat tre gånger 8.5., 5.6. och 3.9. för att utarbeta det förslag till stadga som föreligger. Den finska versionen är korrekturläst och kontrollerad att den stämmer överens med den svenska versionen av Käännöspalvelu Kielo.

(Bilaga: grundstadga)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:(ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter att be Gemensamma kyrkorådet fastställa den nya grundstadgan. Samt ber församlingsråden inkomma med utlåtanden till Gemensamma kyrkofullmäktige.

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)
-----------------------------------------------------------------------------------

Gkf § 29/11.12.2024                    BILAGA

Som bilaga förslag till ny grundstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för grundstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts. 

(Bilaga: grundstadga)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:(Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet besluter att be gemensamma kyrkorådet fastställa den nya grundstadgan. 
    
Beslut:    Beslutsförslaget godkändes enhälligt enligt förslag

Paragrafen justeras omedelbart    

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas genom kyrkobesvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol (KL 12:2)


Gkf § 30/11.12.2024
UPPDATERING AV FÖRVALTNINGSSTADGA  
                       BILAGA
Gkr § 100/15.11.2023
Gkr § 7/17.1.2024
Gkr § 119/20.11.2024
    -----------------------------------------------------------------------------------
Gkr § 100/15.11.2023

En ny kyrkolag och förordning trädde i kraft 1.7. 2023. Den kyrkliga samfälligheten bör därför uppdatera stadgor, reglementen och instruktioner. Arbetet är omfattande och sker i samarbete med församlingarna som utarbetar sina egna stadgor och instruktioner. 

Gemensamma kyrkorådet bör besluta om att detta arbete påbörjas. Arbetet med grundstadgan och förvaltningsstadgan beräknas vara färdigt till gemensamma kyrkorådets möte i januari 2024 och kan godkännas i fullmäktige i januari 2024. 

Förarbetet har redan påbörjats. Kyrkostyrelsen har utarbetat mallar som kan utnyttjas vid detta arbete.
Arbetet med de övriga stadgorna (ekonomistadga, språkstadga, stadga för gravskötselfond och reglemente för begravningsverksamhet) sker under våren och kan godkännas på gemensamma kyrkofullmäktiges möte i maj 2024.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:    (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter att påbörja arbetet med uppdatering av stadgor, reglementen och instruktioner, så att grundstadga och förvaltningsstadga kan godkännas av gemensamma kyrkofullmäktige i januari 2024 och de övriga stadgorna och reglemente kan godkännas på gemensamma kyrkofullmäktiges möte i maj.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

------------------------------------------------------------------------------------------
Gkr § 7/17.1.2024                    BILAGOR

Som bilaga förslag till ny förvaltningsstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för förvaltningsstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts (modellen: bilaga) och samfällighetens tidigare godkända Reglemente för gemensamma kyrkorådet från 2022 (bilaga). 

    Större förändringar:
•    Solgårdsfonden ingår i stadgan §4 och §9
•    Kyrkorådets uppgifter §7
•    Ekonomichefens uppgifter §11
•    Fastighetschefens uppgifter §12
•    Elektroniskt beslutsförfarande §14
•    Närvaro och yttranderätt §20
•    System för ärendehantering och omröstning §22
•    Frågetimme §50
•    Aftonskola §51
•    Medlemsinitiativ §52–54
•    Undertecknande av handlingar §55

I arbete med stadgan har kyrkoherdarna och ledande tjänstemän hörts.

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:(ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter sända förslaget till ny förvaltningsstadga för utlåtande till församlingsråden

Behandling:    Förslaget diskuterades och korrigeringar och ändringar till utkastet gjordes. Ändringarna godkändes enhälligt och omfattades även av ekonomichefen som berett ärendet. Det modifierade utkastet till förvaltningsstadga bifogas protokollet.

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)

------------------------------------------------------------------------------------------

Gkr § 119/20.11.2024                    BILAGA

Som bilaga förslag till ny förvaltningsstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för förvaltningsstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts och samfällighetens tidigare godkända Reglemente för gemensamma kyrkorådet från 2022. 

Pargas kyrkliga samfällighets presidie har varit sammankallat tre gånger 8.5., 5.6. och 3.9. för att utarbeta det förslag till stadga som föreligger. Den finska versionen är korrekturläst och kontrollerad att den stämmer överens med den svenska versionen av Käännöspalvelu Kielo.

(Bilaga: förvaltningsstadga)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:(ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter att be Gemensamma kyrkofullmäktige fastställa den nya förvaltningsstadgan. Samt ber församlingsråden inkomma med utlåtanden till Gemensamma kyrkofullmäktige.

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring inte sökas (KL 12:4)
------------------------------------------------------------------------------------------
Gkf § 30/11.12.2024                    BILAGA

Som bilaga förslag till ny förvaltningsstadga (bilaga). Stadgan har utgått från den nya kyrkolagen 652/2023 och kyrkoordningen 657/2023. Vid arbetet med stadgan har den modell för förvaltningsstadga som kyrkostyrelsen utarbetat använts och samfällighetens tidigare godkända Reglemente för gemensamma kyrkorådet från 2022. 

(Bilaga: förvaltningsstadga)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inga konsekvenser för barn och unga

Beslutsförslag:(Gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkorådet besluter att be Gemensamma kyrkofullmäktige fastställa den nya förvaltningsstadgan. 

Behandling:     1. Tina Rosvall föreslog att antalet medlemmar i kyrkorådet ändras till ordförande, viceordförande samt 8 medlemmar (3 §).
        2. Mika Wallin föreslog att texten ”Medlem och ersättare i direktion bör ha sakkunskap inom området” stryks i 4 §
        3. Mika Wallin föreslog att det görs en teknisk korrigering i 16 § och texten ”och gemensamma kyrkorådet” stryks.

Beslut:    Förvaltningstadgan godkändes enhälligt med de föreslagna ändringarna och tekniska korrigeringen. 

    Paragrafen justeras omedelbart

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas genom kyrkobesvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol (KL 12:2)

Gkf § 31/11.12.2024
GODKÄNNA HUVUDRITNINGARNA FÖR RENOVERINGEN AV INIÖ KYRKA    BILAGA
Gkr § 111/20.11.2024

Referensbeslut:
Gkr 11/25.3.2019 Val av arbetsgrupp
Gkr 107/23.11.2020 Godkänande av projektplan
Gkf     Godkänannde av projektplan
Gkr 135/22.12.2021Anhålla om byggnadsbidrag för planering    
Gkr 41/2.5.2022 Beslut om upphandling av planering
Gkr 10/17.1.2024 Val av arbetsgrupp 
Gkr 20/12.2.2024 Val av huvudplanerare
Gkr 51/6.5.2024 Val av speceialplanerare
Gkr 16.10.2024 Begäran om utlåtande från Museiverket

Kyrkans historia:
Iniö kyrka byggdes under åren 1797-1800 och invigdes i juni 1801. Sitt namn fick kyrkan efter den nyfödda prinsessan Sofia Wilhelmina. Kyrkan skadades i en brand på långfredagen 1880. I branden totalförstördes både takkonstruktionen och inredningen. Brandskadorna reparerades och arbetena slutfördes i juli 1881. En renovering av kyrkan genomfördes under åren 1967–1968 och i samband med den förnyades inredningen delvist, kyrkan försågs med elvärme och även belysning installerades. Den senaste renoveringen genomfördes åren 2000-2001 då kyrkan försågs med sprinklersystem och väggar, tak och golv målades invändigt.

Bakgrund till renoveringen:
En renovering av kyrkan har blivit aktuell sedan man konstaterat sättningar i golvkonstruktionen. Genom undersökningar har man konstaterat att golvkonstruktionen är fuktskadad och att det finns vattensamlingar under golvkonstruktionen. Även kyrkans husteknik är föråldrad och behöver förnyas. I mars 2019 har man utsett en arbetsgrupp för renoveringen. Arbetsgruppen har utarbetat en projektplan som godkänts av gemensamma kyrkofullmäktige i december 2020. Byggnadsbidrag för planeringen har man ansökt om och blivit beviljad i början av 2022. Den egentliga planeringen inleddes i början av 2024 och samtidigt gjordes även ändringar i arbetsgruppens sammansättning. 

Arbetsgrupp och projektpersonal:
En arbetsgrupp för renoveringen utsågs första gången år 2019. Arbetsgruppen tog fram en projektplan som presenterades och godkändes av gemensamma kyrkofullmäktige i december 2020. I samband med att den egentliga planeringen inleddes 2024 gjordes ändringar i arbetsgruppens sammansättning. Ändringarna gjordes då en ny valperiod inletts och även personaländringar hade skett. I arbetsgruppen har under planeringsperioden ingått följande personer:
-    Jan Eriksson, gkf orförande 2019-
-    Mika Wallin, gkf viceordförande 2019-
-    Harry S. Backström, kyrkoherde VÅSF, gkr ordförande, 2019–2022
-    Jussi Meriluoto, kaplan Iniö sockenförsamling, 2019–2022
-    Nina Grandell, Iniö sockenförsamling, 2019-
-    Jim Karlsson, fastighetschef, 2019-
-    Jukka Torikka, Iniö sockenförsamling 2019–2023
-    Juho Kopperoinen, gkr orförande 2024-
-    Sara Grönqvist, kyrkoherde VÅSF 2022-
-    Mikael Granlund, kantorernas representant, 2024-

Projektpersonal har upphandlats genom konkurrensutsättning. De ansvariga planerarna som valts för projektet är:
-    Huvudplanerare;     Pekka Saatsi, Saatsi Arkkitehdit Oy
-    Konstruktionsplanerare:    Juhani Pentinmikko/HP-Insinöörit Oy
-    VVSA-planerare:    Risto Soini/Sitowise Oy
-    Elplanerare:    Ismo Hirvikoski/Sähkösuunnittelucenter Oy
-    Sprinklerplanarare:    Janne Stenberg/Paloff Oy

Projektplanen:
Planerna som tagits fram har gjorts i enlighet med den godkända projektplanen med några avvikelser. Det har efter tilläggsutredningar framkommit att kyrkans plåttak är i sämre skick än man tidigare trott. Därför har man i de nu uppgjorda planerna tagit med ett byte av kyrkans plåttak i sin helhet. En annan ändring som inte fanns med i den ursprungliga projektplanen är altarändringen. Altarbordet flyttas så att förrättaren står vänd mot församlingen. Även de nu planerade bänkändringarna är mera omfattande än de som ursprungligen presenterats i projektplanen. Vad gäller inredningarna i sakristian kommer de inte bytas ut i sin helhet som föreslagits i projektplanen utan istället kompletterar man de nuvarande inredningarna.

Planerna:
De väsentligaste inre ändringarna som tagits med i planerarna är:
-    altarändring; altarbordet flyttas så att förrättaren står vänd mot församlingen
-    bänkändringar; totalt tre bänkrader på var sin sida om gången tas bort
-    flytt av orgeln; orgeln flyttas från den östra gaveln till den södra långsidan
-    trappan i vapenhuset; trappan som leder till tornets övre del byggs in med en vägg
-    nödutgångar; kyrkan förses med två nödutgångar, båda via fönster
-    tillgänglig ingång; golvnivåerna i kyrkan justeras och trösklar görs lägre

De väsentligaste tekniska ändringarna som planerats är:
-    Konstruktionslösningar:
o    den fuktskadade golvkonstruktionen förnyas i sin helhet
o    det befintliga falsade plåttaket förnyas i sin helhet
o    övre bjälklaget tilläggsisoleras
o    takets vattenavrinning förbättras och stuprör installeras
o    torrläggning av grunden ordnas
-    Husteknik:
o    det nuvarande värmesystemet förnyas, direkt eluppvärmning ersätts med bergvärme
o    vattenburen golvvärme installeras
o    samtliga elinstallationer förnyas
o    belysningen i kyrksalen förnyas och takkronorna förses med belysningsarmaturer
-    Person och brandsäkerhet:
o    installation av automatiskt brandlarmsystem
o    kyrkan förses med två nödutgångar
o    sprinklersystemet förnyas
o    installation av övervakningssystem

Huvudritningarna samt specialplanerna finns som bilaga till denna beredning.

Byggnadsbidrag:
För planeringen har beviljats byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen. Även för själva renoveringen kan man ansöka om byggnadsunderstöd. Ansökningstiden för byggnadsunderstöd går ut den 31.12 varje år. Till bidragsansökan skall bifogas av gemensamma kyrkofullmäktige godkända planer samt ett utlåtande på planerna från Museiverket.

Tillstånd och utlåtanden:
Då det gäller en väsentlig ändring av en kyrklig byggnad behöver man anhålla om tillstånd för åtgärderna från Kyrkostyrelsen. Därtill behöver man i detta fall anhålla om tillstånd från stadens byggnadstillsynsmyndighet.

Tidtabell:
Projektets tidtabell är den att planerna presenteras för gemensamma kyrkofullmöktiges på dera möte i december 2024 och därefter lämnar man ännu innan den 31.12.2024 anhållan om tillstånd och anhållan om byggnadsunderstöd till kyrkostyrelsen samt anhållan om bygglov till byggnadstillsynen. 

Den fortsatta tidtabellen är den att anbudsförfrågningarna för de olika entreprenaderna publiceras under januari månad 2025 för att man sedan skall kunna underteckna entreprenadavtalen under mars månad. Själva arbetena är planerade att inledas efter påsk och slutföras innan advent 2025. Byggnadstiden sträcker sig i huvudsak från april till november 2025 och kyrkan kommer vara stängd under denna tidsperiod. Som ersättande utrymme under byggnadstiden fungerar Iniö församlingshem. En projekttidtabell hittas i skild bilaga.
Fastighetschefen ger på mötet en noggrannare presentation av planerna. 

Bilagor: (projektplan, huvudritningar, sepcialritingar, tidtabell, utlåtande)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman.

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Behandling:     Gällande Iniö kyrka och muren gjordes följande tillägg:
Det vore ändamålsenligt att ta med reparationen av gravgårdens mur i samma projekt som kyrkorenoveringen. 
Murens skick och reparationsbehov samt kostnaderna för dessa utreds till gemensamma kyrkofullmäktiges möte.

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes.

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Iniö sockenförsamling
_____________________________________________________
    
Gkf § 31/11.12.2024

(Bilagor: (projektplan, huvudritningar, sepcialritingar, tidtabell, utlåtande)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.
Utlåtande begärs av barnombudsman. Utlåtande i skild bilaga.

Beslutsförslag:    (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter:
    att man godkänner de uppgjorda huvudritningarna och specialplanerna.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från Kyrkostyrelsen.
    att man anhåller om byggnadsunderstöd från Kyrkostyrelsen för renoveringen.
    att man anhåller om tillstånd för de planerade åtgärderna från byggnadstillsynen.

Beslut:    Beslutet godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Iniö sockenförsamling

Gkf § 32/20.11.2024
FÖRLÄNGNING AV MARKARRENDE FÖR DEL AV FASTIGHET 445-573-1-20    BILAGA
Gkr § 116/20.11.2024

Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. har inkommit med en anhållan om förlängning av arrendeavtalet för del av fastighet 445-573-1-20 i Nagu. Arrendeområdet ligger mellan kyrkan och församlingshemmet där den sk. kommunalstugan ligger. Områdets yta är ca 1600 m2. Avtalet gäller för perioden 1.7.2020-1.7.2030 och arrendesumman var vid avtalets början 100 €/år bundet till levnadskostnadsindex. För år 2024 är arrendet 117,93 €.

Arrendeområdet, som i detaljplanen är visat som Y-område, har värderats i januari 2023 av Fastighetsvärdering R. Rehnberg Ab. Området har då värderats till ca 10 €/m2, vilket ger ett värde motsvarande ca 16 000 € för arrendeområdet. Ett årsarrende motsvarande 4–5% av områdets värde är då 640 €/år - 800 €/år. Byggnaderna och konstruktionerna på området ägs av arrendetagaren.
Enligt kyrkolagen kan en församling besluta om försäljning, byte eller överlåtelse av fast egendom eller utarrendering för minst 10 år. Om försäljning, byte, överlåtelse eller arrende inte sker genom öppet anbudsförfarande skall en oberoende expert bedöma objektets marknadsvärde eller marknadsmässiga arrendenivå. Beslut inom församlingen i dessa frågor görs av gemensamma kyrkofullmäktige. 

 (Bilagor: anhållan, gällande avtal, avtalsutkast, utdrag ur värderingsinstrument, gkr §61/6.7.2020)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.

    Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige att man gör ett nytt arrendeavtal med Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. för del av fastighet 445-573-1-20 enligt följande:
-    arrendeavtal görs för 30 år och gäller till den 30.6.2055
-    arrendesumman i enlighet med tidigare avtal för perioden fram till den 30.6.2030.
-    från den 1.7.2030 är arrendesumman 640 €/år bundet till levnadskostnadsindex
-    ifall avtalet överförs på tredje part skall arrendetagaren meddela arrendegivaren skriftligen om detta 
-    övriga villkor enligt gällande arrendeavtal
-    det nya avtalet ersätter det tidigare undertecknade avtalet för perioden 1.7.2020-1.7.2030 och det träder i kraft vi avtalets undertecknande.

Gemensamma kyrkorådet befullmäktigar fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande att tillsammans underteckna arrendeavtalet.

Beslut:    Beslutsförslagets alla punkter godkändes
    
    Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf., ekonomikontoret

    ___________________________________________________________

Gkf § 32/20.11.2024

(Bilagor: anhållan, gällande avtal, avtalsutkast, utdrag ur värderingsinstrument, gkr §61/6.7.2020)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.

    Beslutsförslag:    (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter att man gör ett nytt arrendeavtal med Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf. för del av fastighet 445-573-1-20 enligt följande:
-    arrendeavtal görs för 30 år och gäller till den 30.6.2055
-    arrendesumman i enlighet med tidigare avtal för perioden fram till den 30.6.2030.
-    från den 1.7.2030 är arrendesumman 640 €/år bundet till levnadskostnadsindex
-    ifall avtalet överförs på tredje part skall arrendetagaren meddela arrendegivaren skriftligen om detta 
-    övriga villkor enligt gällande arrendeavtal
-    det nya avtalet ersätter det tidigare undertecknade avtalet för perioden 1.7.2020-1.7.2030 och det träder i kraft vi avtalets undertecknande.

Gemensamma kyrkofullmäktige befullmäktigar fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande att tillsammans underteckna arrendeavtalet.

Behandling:    Yngve Lindqvist är medlem i Nagu rf:s styrelse och förklarade jäv och avlägsnade sig under behandlingen av paragrafen

Beslut:    Beslut enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Föreningen Kommunalstugan i Nagu rf., ekonomikontoret

Gkf § 33/11.12.2024
UPPSÄGNING AV HYRESAVTALEN I SOLGÅRDSFONDEN         BILAGA
Gkr § 112/20.11.2024

Solgårdsfonden består av två radhus och ett parhus med totalt 26 hyreslägenheter på Jaktvägen 2 i Pargas. Byggnaderna har färdigställts år 1976. Efter en omfattande vattenskada i C-byggnaden har denna tagits ur bruk år 2021 och det totala antalet hyresbostäder i Solgård är för tillfället 24 st.
Fonden innehas i sin helhet av Pargas kyrkliga samfällighet och leds av en skild direktion. Byggnaderna är i stort behov av renovering och verksamhetsförutsättningarna för fonden har diskuterats flitigt under de senaste åren utan att en lösning hittats.
    En motion gällande utnämnandet av en arbetsgrupp för Solgårdsfonden lämnades på gemensamma kyrkofullmäktiges möte i december 2022. I den yrkar man på att en arbetsgrupp med uppdrag att göra en analys av Solgårdsfondens verksamhetsförutsättningar utses. En arbetsgrupp har efter detta utsetts och arbetsgruppen har även tagit fram en rapport vars innehåll har presenterats för gemensamma kyrkorådet i maj 2024. Rapporten finns som bilaga till denna beredning.
    Arbetsgruppen har i sin rapport granskat olika alternativ som renovering, försäljning och nybyggnad. Kostnaderna för de olika alternativen bedöms ligga mellan ca 2 380 000 € - 5 295 000 €. Alternativet med att fortsätta som nu bedöms vara kortvarigt, då byggnaderna till stora delar har nått slutet av sin livscykel.
I rapporten ger arbetsgruppen två åtgärdsförslag
A.    Överlåta fastigheten som gåva åt Pargas stad
B.    Riva samtliga byggnader och sälja alternativt hyra ut tomten

Alternativ A har utretts och Solgårdsfonden har tillsammans med stadens dotterbolag Väståbolands hyresbostäder låtit göra en skild utredning. I utredningen tar man ställning till två alternativ, en renovering av byggnaderna som förlänger byggnadernas livslängd med 5 alternativt 20 år. De uppskattade kostnaderna för dessa uppgår till ca 170 660 € respektive 1 764 766 €. Väståbolands hyresbostäder har senare meddelat att de inte har resurser att delta i Solgårdsfondens utveckling. Även denna rapport hittas som bilaga till denna beredning.
    Diskussionerna kring Solgårdsfonden har pågått aktivt under de senaste åren och trots detta har ingen lösning gått att hitta. Utöver Pargas stad har man även för diskussioner med flertalet andra parter, bl.a. Varha. Då även delar av alternativen som arbetsgruppen föreslagits inte lätt till resultat kvarstår alternativet med att säga upp hyresavtalen och senare även eventuellt upphöra med Solgårdsfonden. 
    Solgårdsfonden leds av en skild direktion och gemensamma kyrkorådet kunde därför uppmana direktionen att säga upp hyresavtalen i enlighet med vad arbetsgruppen föreslagit. Detta skulle betyda en 12 månaders uppsägningstid och en tidtabell där hyresavtalen upphör 31.12.2025. 
    Man kunde därefter inleda arbetet med att upphäva alternativt omorganisera Solgårdsfonden så att även denna ändring träder i kraft den 31.12.2025.
(Bilagor; arbetsgruppens rapport, utredning VÅHB/Solgårdsfonden)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.
Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet uppmanar direktionen för Solgårdsfonden att säga upp samtliga hyresavtal i Solgårdsfonden. En uppsägningstid på 12 månader tillämpas och hyresavtal upphör den 31.12.2025.
Gemensamma kyrkorådet ger även fastighets- och ekonomichefen i uppgift att utreda alternativen kring en omorganisering alternativt ett upphörande av Solgårdsfonden.
Nytt beslutsförslag: (fastighetschefen)
    Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige
•    att man tar ett principbeslut om att Solgårdsfonden upphör i sin nuvarande form senast den 31.12.2025. Gemensamma kyrkofullmäktige ger fastighets- och ekonomichefen i uppdrag att bereda ärendet.
•    att man uppmanar direktionen för Solgårdsfonden att säga upp samtliga hyresavtal i Solgårdsfonden. En uppsägningstid på 12 månader tillämpas och hyresavtalen skall upphöra senast den 31.12.2025.
    Beslut:    Det nya beslutsförslaget godkändes.
    Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)
    Delgivning:    Solgårdsfonden, församlingarna, gemensamma kyrkofullmäktige

    _________________________________________
Gkf § 33/11.12.2024
(Bilagor; arbetsgruppens rapport, utredning VÅHB/Solgårdsfonden)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.
Beslutsförslag: (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter:
•    att man tar ett principbeslut om att Solgårdsfonden upphör i sin nuvarande form senast den 31.12.2025. Gemensamma kyrkofullmäktige ger fastighets- och ekonomichefen i uppdrag att bereda ärendet.
•    att man uppmanar direktionen för Solgårdsfonden att säga upp samtliga hyresavtal i Solgårdsfonden. En uppsägningstid på 12 månader tillämpas och hyresavtalen skall upphöra senast den 31.12.2025.

Behandling:    Ett förslag inkom från Widar Nyberg att kyrkofullmäktige inte går in 
för att säga upp hyresavtalen i Solgårdsfonden, utan försöker lösa fondens 
problem på ett mänskligare och humanare sätt (se bilaga). Förslaget understöddes av Monica Hedström-Järvinen och vid omröstning föll rösterna 4 för icke uppsägning (Monica Hedström-Järvinen, Ann-Maj Laurén, Widar Nyberg och Mikaela Sundman) och 20 för gemensamma kyrkorådets förslag (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Tomas Jansén, Moa Karlsson, Yngve Lindqvist, Tina Rosvall, Mikael Östman, Matti Agge, Sanna Autio, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Elina Kemppainen, Raimo Pärssinen, Helena Särkijärvi, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin, Leena Lähde). 

Beslut    Beslut enligt förslag. Widar Nyberg anmälde avvikande åsikt till protokollet.
Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)
Delgivning:    Solgårdsfondens direktion, församlingarna, gemensamma kyrkofullmäktige



Gkf § 34/11.12.2024
MARKOMRÅDE PÅ FASTIGHET 445-572-2-0, NORRA OMRÅDET        BILAGA
Gkr § 114/20.11.2024

Pargas kyrkliga samfällighet äger ett skifte av fastighet 445-572-2-0 på Jaakkobergsvägen i Nagu. På området finns två arrendeområden vars areal är ca 7 000 m2 respektive ca 3 500 m2.
Arrendeavtalen har den senaste åren förlängts med ett år i taget. De ikraftvarande förlängningarna gäller t.o.m 16.11.2024 respektive 27.5.2025.

Med arrendetagarna har förts diskussioner om förlängning samt inlösen av arrendeområdena. En värdering av båda arrendeområdena har gjorts av Maekla Oy. Värderaren har besökt arrendeområdena i december 2022 och i värderingsutlåtandet från den 3.1.2023 värderas områdena till 180 000 € (södra området) respektive 200 000 € (norra området). Ett arrende med en årsavkastning på 4–5% skulle motsvara 7 200 € - 9 000 €/år (södra området) respektive 8 000 € - 10 000 €/år (norra området).

I den kyrkliga samfällighetens fastighetsstragei för åren 2022-2026 finns uppgjorda principer för utarrendering av markområden samt för hur man går till väga vid försäljning av markområden. 

Gällande utarrendering säger fastighetsstrategin att arrendesumman skall vara på en nivå ”som motsvarar den allmänna marknadsnivvån för mostvarande arrendenområde på det berörda området.” Därtill sägs bl.a. att arrenden görs för 30 år i gången, att årsarrendet skall motsvara ca 5% av arrendenområdets marknadsvärde och att värderingen skall göras av en sakkunnig. Principerna för utarrendering finns i sin helhet i skild bilaga.

I den kyrkliga samfällighetens fastighetsstrategi för åren 2022-2026 tar man ställning till försäljning av markområden. Principen i fastighetsstrategin är att man inte avyttar markområden dock”med undantag av mindre områden som ligger i direkt anslutning till en eventuell köpares fastighet och som bedöms vara ovidkommande för församlingarnas verksamhet eller inte påverkar genomförande av markanvändningen av den kyrkliga samfällighetens områden.”

En ändring av indelningen av områdena föreslås så att de omfattar hela det skiftet av fastighet 445-572-2-0 på vilket arrendeområdena ligger. Skiftet utgör totalt ca 18 000 m2 och de nuvarande arrendeområdena totalt ca 10 500 m2 av detta. En karta över den föreslagna indelningen finns i skild bilaga.

Enligt kyrkolagen kan en församling besluta om försäljning, byte eller överlåtelse av fast egendom eller utarrendering för minst 10 år. Om försäljning, byte, överlåtelse eller arrende inte sker genom öppet anbudsförfarande skall en oberoende expert bedöma objektets marknadsvärde eller marknadsmässiga arrendenivå. Beslut inom församlingen i dessa frågor görs av gemensamma kyrkofullmäktige. 

(Bilaga: gällande arrendeavtal, värderingsinstrument, karta, principer för utarrendering)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.
Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter ge Heidi och Roger Johansson möjlighet att fortsätta arrendera området alternativt lösa in området enligt något av följande alternativ:
Alt. 1: 
Arrendera det norra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 8 000 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet skulle gälla från den 17.11.2025.

Alt. 2:
Lösa in det berörda området till en summa motsvarande 200 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader. Anbudet är i kraft 6 månader från att beslutet vunnit laga kraft.
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.  

Nytt beslutsförslag: (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige att man låter Heidi och Roger Johansson arrendera det södra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 8 000 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet gäller från den 17.11.2025. Arrendetagaren ges även möjlighet att lösa in det berörda området till en summa motsvarande 200 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader. Möjligheten till inlösen är i kraft 6 månader.
    
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.

Beslut:    Det nya beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:     Heidi och Roger Johansson, ekonomikontoret
    ____________________________________________
Gkf § 34/11.12.2024

(Bilaga: gällande arrendeavtal, värderingsinstrument, karta, principer för utarrendering)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.

Beslutsförslag: (gemensamma kyrkorådet)
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter att man låter Heidi och Roger Johansson arrendera det södra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 8 000 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet gäller från den 17.11.2025. Arrendetagaren ges även möjlighet att lösa in det berörda området till en summa motsvarande 200 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader. Möjligheten till inlösen är i kraft 6 månader.
    
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.

Behandling:    Ett förslag inkom från Yngve Lindqvist att möjligheten till inlösningen stryks i beslutet. Förslaget understöddes av Widar Nyberg och vid omröstning föll rösterna 9 för att möjligheten till inlösningen stryks (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Monica Hedström-Järvinen, Tomas, Jansén, Ann-Maj Laurén, Yngve Lindqvist, Widar Nyberg, Mikaela Sundman och Helena Särkijärvi) och 15 för gemensamma kyrkorådets förslag (Matti Agge, Sanna Autio, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Moa Karlsson, Elina Kemppainen, Leena Lähde, Raimo Pärssinen, Tina Rosvall, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin och Mikael Östman). 

Beslut:    Beslut enligt förslag. 
    
Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:     Heidi och Roger Johansson, ekonomikontoret

Gkf § 35/20.12.2024
MARKOMRÅDE PÅ FASTIGHET 445-572-2-0, SÖDRA OMRÅDET        BILAGA
Gkr § 115/20.11.2024

Pargas kyrkliga samfällighet äger ett skifte av fastighet 445-572-2-0 på Jaakkobergsvägen i Nagu. På området finns två arrendeområden vars areal är ca 7 000 m2 respektive ca 3 500 m2.
Arrendeavtalen har den senaste åren förlängts med ett år i taget. De ikraftvarande förlängningarna gäller t.o.m 16.11.2024 respektive 27.5.2025.
Med arrendetagarna har förts diskussioner om förlängning samt inlösen av arrendeområdena. En värdering av båda arrendeområdena har gjorts av Maekla Oy. Värderaren har besökt arrendeområdena i december 2022 och i värderingsutlåtandet från den 3.1.2023 värderas områdena till 180 000 € (södra området) respektive 200 000 € (norra området). Ett arrende med en årsavkastning på 4–5% skulle motsvara 7 200 € - 9 000 €/år (södra området) respektive 8 000 € - 10 000 €/år (norra området).

I den kyrkliga samfällighetens fastighetsstragei för åren 2022-2026 finns uppgjorda principer för utarrendering av markområden samt för hur man går till väga vid försäljning av markområden. 

Gällande utarrendering säger fastighetsstrategin att arrendesumman skall vara på en nivå ”som motsvarar den allmänna marknadsnivvån för mostvarande arrendenområde på det berörda området.” Därtill sägs bl.a. att arrenden görs för 30 år i gången, att årsarrendet skall motsvara ca 5% av arrendenområdets marknadsvärde och att värderingen skall göras av en sakkunnig. Principerna för utarrendering finns i sin helhet i skild bilaga.

I den kyrkliga samfällighetens fastighetsstrategi för åren 2022-2026 tar man ställning till försäljning av markområden. Principen i fastighetsstrategin är att man inte avyttar markområden dock”med undantag av mindre områden som ligger i direkt anslutning till en eventuell köpares fastighet och som bedöms vara ovidkommande för församlingarnas verksamhet eller inte påverkar genomförande av markanvändningen av den kyrkliga samfällighetens områden.”
En ändring av indelningen av områdena föreslås så att de omfattar hela det skiftet av fastighet 445-572-2-0 på vilket arrendeområdena ligger. Skiftet utgör totalt ca 18 000 m2 och de nuvarande arrendeområdena totalt ca 10 500 m2 av detta. En karta över den föreslagna indelningen finns i skild bilaga.

Enligt kyrkolagen kan en församling besluta om försäljning, byte eller överlåtelse av fast egendom eller utarrendering för minst 10 år. Om försäljning, byte, överlåtelse eller arrende inte sker genom öppet anbudsförfarande skall en oberoende expert bedöma objektets marknadsvärde eller marknadsmässiga arrendenivå. Beslut inom församlingen i dessa frågor görs av gemensamma kyrkofullmäktige. 

(Bilaga: värderingsinstrument, karta, principer för utarrendering)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter ge Mikael Sjövall möjlighet att fortsätta arrendera området alternativt lösa in området enligt något av följande alternativ:

Alt. 1: 
Arrendera det södra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 7 200 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet skulle gälla från den 28.5.2025.

Alt. 2:
Lösa in det berörda området till en summa motsvarande 180 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader.
Anbudet är i kraft 6 månader från att beslutet vunnit laga kraft.
    
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.  

Nytt beslutsförslag: (fastighetschefen)        
Gemensamma kyrkorådet föreslår för gemensamma kyrkofullmäktige att man låter Mikael Sjövall arrendera det södra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 7 200 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet gäller från den 28.5.2025. Arrendetagaren ges även möjlighet att lösa in det berörda området till en summa motsvarande 180 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader. Möjligheten till inlösen är i kraft 6 månader.
    
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.

Beslut:    Det nya beslutsförslaget godkändes

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:     Mikael Sjövall, ekonomikontoret

    ------------------------------------------------------------    

Gkf § 35/20.12.2024

(Bilaga: värderingsinstrument, karta, principer för utarrendering)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har inte konsekvenser för barn och unga.

Beslutsförslag: (gemensamma kyrkorådet)        
Gemensamma kyrkofullmäktige besluter att man låter Mikael Sjövall arrendera det södra området på fastighet 445-572-2-0 för 30 år till ett årsarrende motsvarande 7 200 €/år bundet till levnadskostnadsindex. Det nya arrendeavtalet gäller från den 28.5.2025. Arrendetagaren ges även möjlighet att lösa in det berörda området till en summa motsvarande 180 000 €. Köparen ansvarar för kostnader för uppgörande av köpebrev, köpvittne samt styckningskostnader. Möjligheten till inlösen är i kraft 6 månader.
    
Fastighetschefen och gemensamma kyrkorådets ordförande befullmäktigas att tillsammans underteckna avtalet/köpebrevet.

Behandling:    Ett förslag inkom från Yngve Lindqvist att möjligheten till inlösning stryks i beslutet. Förslaget understöddes av Widar Nyberg och vid omröstning föll rösterna 9 för att möjligheten till inlösningen stryks (Viveca Auer, Marika Eklund-Pelto, Monica Hedström-Järvinen, Tomas, Jansén, Ann-Maj Laurén, Yngve Lindqvist, Widar Nyberg, Mikaela Sundman och Helena Särkijärvi) och 15 för gemensamma kyrkorådets förslag (Matti Agge, Sanna Autio, Jan Eriksson, Bo Gyllenberg, Liisa Gunnelius, Heikki Inkari, Moa Karlsson, Elina Kemppainen, Leena Lähde, Raimo Pärssinen, Tina Rosvall, Jari Tschernij, Tuula Vainio-Syrjälä, Mika Wallin och Mikael Östman). 

Beslut:    Godkändes enligt förslag. 

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:     Mikael Sjövall, ekonomikontoret
 

 

BESVÄRSANVISNING

Pargas kyrkliga samfällighet

Kyrkofullmäktige / Gemensamma kyrkofullmäktige

11.12.2024 §§ 17–37

  1. FÖRBUD MOT ATT SÖKA ÄNDRING

Förbud mot att söka ändring vid beredning och verkställighet

Över följande beslut är det enligt 12 kap. 4 § i kyrkolagen (652/2023) inte möjligt att anföra kyrkobesvär och enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) inte är möjligt att anföra förvaltningsbesvär, eftersom besluten endast gäller beredning eller verkställighet. Enligt 146 § 2 mom. 1 punkten i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) får besvär enligt upphandlingslagen inte anföras över ett beslut eller något annat avgörande som enbart gäller beredning av upphandlingsförfarandet.

Paragrafer i protokollet:  17-22, 36–37

Särskilda bestämmelser om förbud mot att söka ändring

  1. Enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden får ändring inte sökas genom besvär i en förvaltningsintern order om att utföra ett uppdrag eller vidta någon annan åtgärd.
  2. Med stöd av 24 kap. 8 a § 2 mom. i kyrkolagen får ändring inte sökas genom rättelseyrkande eller kyrkobesvär i ett upphandlingsbeslut, om ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet. Ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen. De nationella tröskelvärdena exklusive mervärdesskatt är
  • 60 000 € (varor, tjänster och projekttävlingar);
  • 150 000 € (byggentreprenader);
  • 400 000 € (de social- och hälsovårdstjänster som avses i 1–4 punkten i bilaga E till upphandlingslagen);
  • 300 000 € (andra särskilda tjänsteupphandlingar som avses i 5–15 punkten i bilaga E till upphandlingslagen) och 
  • 500 000 € (koncessioner).
  1. Enligt annan lagstiftning får ändring i beslut inte sökas genom besvär.

Paragrafer i protokollet och grunderna för besvärsförbudet:

  1. UPPHANDLINGSRÄTTELSE

En part som är missnöjd med den upphandlande enhetens beslut eller ett annat avgörande i upphandlingsförfarandet kan framställa en skriftlig upphandlingsrättelse till den upphandlande enheten (132–135 § i upphandlingslagen). Upphandlingsrättelsen ska sändas till den upphandlande enheten.

Upphandlande enhet:

Besöksadress:

Postadress:

E-post:

Yrkande på upphandlingsrättelse ska framställas inom 14 dagar efter det att parten har fått del av den upphandlande enhetens beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet. Delgivningen anses ha skett den sjunde dagen efter att brevet postades, om det inte visas att den har skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt. Upphandlingsrättelsen ska vara framme senast den sista dagen för yrkande av rättelse inom kansliets öppettid. Upphandlingsrättelsen kan på eget ansvar skickas per post, genom bud eller elektroniskt.

Upphandlingsrättelsens innehåll

Av upphandlingsrättelsen ska framgå:

  • namnet på den som yrkar på rättelse och de kontaktuppgifter som behövs för behandlingen av ärendet
  • vilket beslut upphandlingsrättelsen gäller
  • hurdan rättelse som yrkas
  • på vilka grunder rättelse yrkas.

Till upphandlingsrättelsen ska fogas de dokument som åberopas, om inte den upphandlande enheten redan har dessa till sitt förfogande.

  1. BESVÄRSANVISNING

Besvärsmyndighet och besvärstid

  1. Kyrko- och förvaltningsbesvär

Ändring i följande beslut kan sökas genom skriftliga besvär.

Besvärsmyndighet och kontaktinformation:

Helsingfors förvaltningsdomstol

Besöksadress:                   Banbyggarvägen 5, Helsingfors

Postadress:                        Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

E-post:                               helsinki.hao@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Kyrkobesvär, paragrafer i protokollet: 23-30

Förvaltningsbesvär, paragrafer i protokollet: 31-35

Besvärstiden är 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Kyrkobesvär i ett underställningsärende

I följande beslut kan ändring sökas genom skriftliga besvär.

Besvärsmyndighet och kontaktinformation:

Borgå stifts domkapitel, paragrafer i protokollet:

Besöksadress:                   Gymnasiegränd 2, Borgå

Postadress:                        PB 30, 06101 Borgå

E-post:                               borga.domkapitel@evl.fi

Kyrkostyrelsen, paragrafer i protokollet:

Postadress: PB 210, 00131 Helsingfors

Besöksadress: Södra kajen 8, 00131 Helsingfors

Telefax: 09 1802 350

E-post kyrkostyrelsen@evl.fi

Besvärstiden är 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Beräkning av tiden för sökande av ändring

Besvärstid och tid för rättelseyrkande räknas från dagen för delfåendet, denna dag undantaget. Om inte något annat visas anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet postades, vid den tidpunkt mottagningsbeviset visar eller vid den tid som antecknats på ett separat intyg över delfående. Vid elektronisk delgivning anses parten har fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet skickades, om inte något annat visas. En församlingsmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram till allmänt påseende.

  1. Besvär hos marknadsdomstolen

Besvär ska lämnas in skriftligen inom 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren i fråga delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning.

Om den upphandlande enheten efter upphandlingsbeslutet har ingått ett upphandlings- eller koncessionsavtal med stöd av 130 § 1 eller 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden, ska besväret anföras inom 30 dagar från det att anbudsgivaren har delgetts beslutet jämte besvärsanvisning.

Besvär hos marknadsdomstolen ska anföras senast inom sex månader från det att upphandlingsbeslutet fattats i det fall att anbudssökanden eller anbudsgivaren har delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning och beslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

En anbudssökande eller anbudsgivare anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att brevet sändes, om det inte visas att delgivningen skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska dessutom skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ska underrättas på den adress enheten uppgett senast när besvären om upphandlingen lämnas till marknadsdomstolen. Den upphandlande enhetens kontaktinformation anges ovan vid informationen om upphandlingsrättelse.

En upphandlande enhets beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet som påverkar den anbudssökandes eller anbudsgivarens ställning kan enligt upphandlingslagen överklagas genom besvär hos marknadsdomstolen. Besvär hos marknadsdomstolen kan inte anföras över ett sådant beslut eller annat avgörande av den upphandlande enheten som gäller 1) enbart beredning av ett upphandlingsförfarande, 2) att upphandlingskontraktet inte delas upp i olika delar med stöd av 75 § i upphandlingslagen eller 3) att som grund för valet av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i enlighet med 93 § i upphandlingslagen används enbart lägsta pris eller kostnader. Ärendet kan föras till marknadsdomstolen om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen.

Marknadsdomstolens kontaktinformation

Besvären ska tillställas marknadsdomstolen på adressen:

Postadress: Banbyggarvägen 5, 00520 HELSINGFORS

Besöksadress: Domstolarnas hus, Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

Telefax: 029 56 43314

E-postadress: markkinaoikeus@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

  1. BESVÄRENS INNEHÅLL OCH BILAGOR SAMT INLÄMNANDE AV BESVÄR OCH RÄTTEGÅNGSAVGIFT

Besvärens innehåll

I besvären ska följande anges:

  • Ändringssökandens namn och kontaktinformation
  • postadress och eventuell annan adress till vilken rättegångshandlingarna kan sändas
  • e-postadress, om besvärsmyndighetens beslut kan delges elektroniskt
  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • grunderna för yrkandena
  • vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Ändring av kontaktuppgifterna ska utan dröjsmål anmälas till besvärsmyndigheten medan besvären är anhängiga.

Bilagor till besvären

Till besvären ska fogas:

  • det överklagade beslutet jämte besvärsanvisning
  • utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet eller annan utredning om när besvärstiden börjar
  • handlingar som åberopas till stöd för yrkandet, om inte dessa redan tidigare har lämnats till myndigheten.

Ombud ska bifoga fullmakt. Om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat, behöver fullmakt dock inte uppvisas i de situationer som avses i 32 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.

Inlämning av besvär

Besvärshandlingarna ska inom besvärstiden lämnas in till den besvärsmyndighet som anges i beslutet. Besvärshandlingarna kan på eget ansvar sändas per post, genom bud eller elektroniskt. Handlingarna ska postas i så god tid att de hinner fram innan pastorsexpeditionen stänger den sista dagen av besvärstiden. Ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

Rättegångsavgift

Enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1455/2015) tas en rättegångsavgift ut av den som anför besvär, om inte något annat följer av lagens 5, 7, 8 eller 9 §. Enligt 1 § i justitieministeriets förordning om justering av avgifter enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1383/2018) är rättegångsavgiften i förvaltningsdomstolen 260 euro och i marknadsdomstolen 2 050 euro. Behandlingsavgiften vid marknadsdomstolen är emellertid 4 100 euro om värdet av upphandlingen är minst 1 miljoner euro och 6 140 euro om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro.

En detaljerad besvärsanvisning bifogas protokollsutdraget.