Hyppää sisältöön

Gemensamma kyrkorådet

Gemensamma kyrkorådet är ett förvaltande och verkställande organ inom Pargas kyrkliga samfällighet. Kyrkorådet leder samfällighetens förvaltning och ekonomi samt bereder ärendena som kyrkofullmäktige skall besluta om. Utöver detta verkställer och övervakar kyrkorådet lagligheten i gemensamma kyrkofullmäktiges beslut.

Vad gäller publicering av detta organs beslut följer vi Kyrkostyrelsens anvisningar i cirkulär nr 26/2023 publicerat 20.6.2023. Här följer ett kort sammandrag:

"För att säkerställa församlingsmedlemmarnas rätt att söka ändring ska protokoll över 
sådana beslut av organ eller tjänsteinnehavare där en församlingsmedlem får begära 
omprövning eller anföra besvär, med tillhörande anvisningar om hur man begär omprövning eller besvärsanvisning, efter justeringen hållas tillgängliga i det allmänna datanätet, 
om inte något annat följer av sekretessbestämmelserna. Till det protokoll som hålls 
framlagt ska fogas anvisningar om hur man begär omprövning eller besvärsanvisning 
(KL 10:23)"

Gemensamma kyrkorådet sammanträdde 3.4.2024

Här följer utdrag ur protokollet över de ärenden där en församlingsmedlem har rätt att begära omprövning.

Du hittar dessa även i pdf format:  HÄR.

Protokollet hålls offentligt tillgängligt på kyrkliga samfällighetens webbplats under tiden 19.4.2024 - 10.5.2024.

Anslagits på kyrkliga samfällighetens webbplats 18.4.2024

Gkr § 34/3.4.2024
JUSTERING AV HYROR     

Inom den kyrkliga samfälligheten finns totalt 30 hyresbostäder. Avtalsvillkoren gällande justeringen av hyran varierar mellan de olika avtalen. De flesta hyrorna är bundna till levnadskostnadsindex och innehåller ett villkor om årlig justering i förhållandet till levnadskostnadsindex.

En del av avtalen innehåller dock andra villkor för justeringen. Dessa är villkor som ”hyran höjs enligt höjning i naturaförmånsvärde”, ”hyran korrigeras vid behov” och ”höjning enligt kyrkorådets beslut”. Därtill finns avtal som helt saknar villkor gällande justering av hyran.

En justering av de hyror vilka är bundna till levnadskostnadsindex har gjorts och arbetet med att årligen justera dessa har satts i system. Övrig justering kräver dock kyrkorådets beslut för att kunna genomföras.

Utgående från levnadskostandindexets årliga medeltal har förändringen från år 2022–2023 varit motsvarande 6,25%. 

Dessa hyror justerades senast genom gemensamma kyrkorådets beslut i april 2023 och de justerade hyrorna har gällt från den 1.8.2023. Av de avtal som berörs av kyrkorådets justering har ett avtal omförhandlats så att det nu innehåller ett villkor om justering enligt levnadskostnadsindex. Två av hyresavtalen som justerades 2023 har upphört pga. uppsägning. Dessa hyresavtal gäller bostäder i Kantorsgården i Pargas vilka tömts med anledning av att man uppdagat inneluftsproblem i byggnaden.
(Bilaga: förteckning över hyror)
Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.

Beslutsförslag:    (fastighetschefen)
Gemensamma kyrkorådet besluter:
1.    att justera hyrorna med +6,25 % för de hyresavtal vilka saknar villkor om bindning till levnadskostnadsindex i hyresavtalet.
2.    befullmäktigar fastighetschefen att omförhandla dessa hyresavtal så att de i innehåller ett villkor om bindning till levnadskostnadsindex och så att det nya avtalet till övriga delar följer samma villkor som gällande hyresavtal.
3.    att de justerade hyrorna gäller från den 1.8.2024.

Beslut:     Beslutsförslaget godkändes
Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Ekonomikontoret + Hyresgästerna
 

Gkr § 35/3.4.2024
UTHYRNING AV KLUBBRUMMET I KORPO FÖRSAMLINGSHEM

 

Musik- och konstskolan ArtDur har kontaktat den kyrkliga samfälligheten med en förfrågan om att hyra klubbrummet i Korpo församlingshem. ArtDur är öppna för såväl samanvändning av utrymmet med församlingen som att helt och hållet hyra utrymmet för den egna verksamheten.

Saken har diskuterats inom personalen i Korpo sockenförsamling och man har ställt sig positiv till en uthyrning av utrymmet. Församlingsrådet vid Väståbolands svenska församling har getts möjlighet att ge sitt utlåtande i ärendet (Kyrkoordningen §50). Man ställer sig positiv till en uthyrning men framför en önskan om att verksamheten i klubbrummet skall ordnas så att den inte stör verksamheten i församlingssalen. Man framför även att uthyrningen bör ske på marknadsmässiga grunder.

Hyresavtalet omfattar villkor om att tidpunkten för den regelbundna (veckovisa/månadsvisa) verksamheten i klubbrummet skall kontrolleras terminsvis (vår/höst) med församlingen så att verksamheterna i de olika utrymmena inte påverkar varandra negativt. Gällande användningen under veckoslut skall hyresgästen alltid kontrollera tidpunkten lämplighetmed församlingen.

Hyresobjektet omfattar klubbrummet på ca 34 m2 samt rätt att använda wc-utrymmena i församlingshemmet. Månadshyran skulle vara 430 €/månad.    

Beslut om uthyrning av den kyrkliga samfällighetens utrymmen fattas av gemensamma kyrkorådet. Enligt kyrkoordningen skall församlingsrådet ges tillfälle att ge ett utlåtande innan beslut fattas.      

(Bilaga; avtalsutkast)

Barnkonsekvensanalys: Beslutet har konsekvenser för barn och unga.

Beslutsförslag (fastighetschefen)    
Gemensamma kyrkorådet besluter att:
1.    hyra ut klubbrummet i Korpo församlingshem till Musik- och konstskolan ArtDur.
2.    avtalet gäller tills vidare.
3.    hyran är 430 €/månad i priset ingår el och vatten.

Beslut:    Beslutsförslaget godkändes 
Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Ekonomikontoret +ArtDur
 

Gkr § 40/3.4.2024                 
SAMFÄLLIGHETENS SOMMARSEMESTRAR 2024    

Gemensamma kyrkorådet fastställer semesterordningen för samfällighetens personal. 

(Bilaga: förslag till semesterplan 2024)

Beslutsförslag:    (ekonomichefen)
Gemensamma kyrkorådet fastställer semesterplanen för 2024 för samfällighetens personal 

Beslut:    Godkändes enligt förslag

Ändringssökande: I detta beslut kan ändring sökas (KL 12:2)

Delgivning:    Samfällighetens personal
 

ANVISNING OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING OCH BESVÄRSANVISNING

Pargas kyrkliga samfällighet

Gemensamma kyrkorådet             Sammanträdesdatum       Paragraf i protokollet

                                                              3.4.2024                              § 27 – 43

  1. FÖRBUD MOT ATT SÖKA ÄNDRING

Förbud mot att söka ändring vid beredning och verkställighet

Över följande beslut är det enligt 12 kap. 4 § i kyrkolagen (652/2023) inte möjligt att anföra kyrkobesvär och enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019) inte möjligt att anföra förvaltningsbesvär, eftersom besluten endast gäller beredning eller verkställighet. Enligt 146 § 2 mom. 1 punkten i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, upphandlingslagen) får besvär enligt upphandlingslagen inte anföras över ett beslut eller något annat avgörande som enbart gäller beredning av upphandlingsförfarandet. 

Paragrafer i protokollet:  27–33, 36–39, 41–43

Besvärsförbud på grund av rätten att framställa rättelseyrkande

I följande beslut får ändring inte sökas genom besvär eftersom det enligt 12 kap. 1 § 1 mom. i kyrkolagen är möjligt att skriftligt begära omprövning av beslutet:

Paragrafer i protokollet: 34 - 35, 40

Särskilda bestämmelser om förbud mot att söka ändring

  1. Enligt 73 § i lagen om tjänsteinnehavare i evangelisk-lutherska kyrkan får en tjänsteinnehavare inte genom besvär söka ändring i ett myndighetsbeslut i ett ärende som avses i 2 § i lagen om den evangelisk-lutherska kyrkans tjänstekollektivavtal (968/1974) eller föra ärendet till avgörande genom begäran om omprövning eller som förvaltningstvistemål, om tjänsteinnehavaren eller en tjänsteinnehavarförening har rätt att inleda ärendet vid arbetsdomstolen. Det som föreskrivs i detta moment tillämpas endast på en tjänsteinnehavare som är medlem i en tjänsteinnehavarförening som har rätt att inleda ärendet vid arbetsdomstolen, eller i en underförening till en sådan förening. 
  2. Ändring får inte sökas separat genom begäran om omprövning eller kyrkobesvär i beslut som gäller tillfällig avstängning från tjänsteutövning enligt 62 § 4 mom. i tjänsteinnehavarlagen. 
  3. En församlingsmedlem har dock enligt 12 kap. 5 § 1 mom. i kyrkolagen inte rätt att begära omprövning eller anföra besvär i fråga om ett beslut av kyrkorådet eller församlingsrådet, om det gäller diakoni, kristen fostran eller undervisning som riktar sig till någon annan person.  
  4. Enligt 2 kap. 6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden får ändring inte sökas genom besvär i ett beslut som gäller endast beredning eller verkställighet av ett ärende. Ändring genom besvär får inte heller sökas i en förvaltningsintern order om att utföra ett uppdrag eller vidta någon annan åtgärd.
  5. Enligt annan lagstiftning får ändring i beslut inte sökas genom besvär.

Paragrafer i protokollet och grunderna för besvärsförbudet:

Förbud mot att söka ändring i upphandlingsärenden

      Med stöd av 12 kap. 8 § 2 mom. i kyrkolagen får ändring inte sökas genom rättelseyrkande eller kyrkobesvär i ett upphandlingsbeslut, om ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet. Ärendet hör till marknadsdomstolens behörighet om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen. De nationella tröskelvärdena exklusive mervärdesskatt är

  • 60 000 euro (varor, tjänster och projekttävlingar);
  • 150 000 euro (byggentreprenader),
  • 400 000 euro (de social- och hälsovårdstjänster som avses i 1–4 punkten i bilaga E till upphandlingslagen)
  • 300 000 euro (andra särskilda tjänsteupphandlingar som avses i 5–15 punkten i bilaga E till upphandlingslagen) och
  • 500 000 euro (koncessioner).

Paragrafer i protokollet: 

  1. ANVISNING OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING

Myndighet och tidsfrist för omprövningsbegäran

Den som är missnöjd med följande beslut kan framställa en skriftlig begäran om omprövning.

Myndighet som omprövningsbegäran riktas till och kontaktinformation:

  • Gemensamma kyrkorådet i Pargas kyrkliga samfällighet

Besöksadress:                   Kyrkoesplanaden 3

Postadress:                        Kyrkoesplanaden 3, 21 600 Pargas

E-post:                               pargas-parainen@evl.fi

Paragrafer i protokollet: 34 - 35, 40

Begäran om omprövning ska framställas inom 14 dagar efter det att parten har fått del av beslutet. Tidsfristen för begäran om omprövning räknas från dagen för delfåendet denna dag undantaget. Om inte annat visas anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet postades, vid den tid mottagningsbeviset visar eller vid den tid som antecknats på ett separat intyg över delfående. Vid elektronisk delgivning anses parten har fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet skickades, om inte något annat visas. En församlingsmedlem anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att protokollet offentliggjordes i det allmänna datanätet. Om den sista dagen för tiden för omprövningsbegäran är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag, kan begäran om omprövning eller besvär inlämnas ännu närmast påföljande vardag.

Omprövningsbegäran kan på eget ansvar skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Begäran om omprövning ska vara framme senast den sista dagen för begäran om omprövning inom kansliets öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

Innehållet i omprövningsbegäran

Av begäran om omprövning ska framgå:

  • namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för behandlingen av ärendet
  • vilket beslut, begäran om omprövning gäller
  • hurdan rättelse som yrkas
  • på vilka grunder rättelse yrkas.
  1. UPPHANDLINGSRÄTTELSE

Inlämning av upphandlingsrättelse

En part som är missnöjd med den upphandlande enhetens beslut eller ett annat avgörande i upphandlingsförfarandet kan framställa en skriftlig upphandlingsrättelse till den upphandlande enheten (132–135 § i upphandlingslagen). Upphandlingsrättelsen ska sändas till den upphandlande enheten.

Upphandlande enhet:      Gemensamma kyrkorådet

Besöksadress:                    Kyrkoesplanaden 3

Postadress:                         Kyrkoesplanaden 3, 21600 Pargas

E-post:                                pargas-parainen@evl.fi

Yrkande på upphandlingsrättelse ska framställas inom 14 dagar efter det att parten har fått del av den upphandlande enhetens beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet. Tiden för begäran om omprövning räknas från dagen för delfåendet denna dag undantaget. Delgivningen anses ha skett den sjunde dagen efter att brevet postades, om det inte visas att den har skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt.

Upphandlingsrättelsen ska vara framme senast den sista dagen för yrkande av rättelse inom kansliets öppettid. Om den sista dagen för tiden för yrkande på rättelse är senast den sista dagen är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag, kan begäran om omprövning eller besvär inlämnas ännu närmast påföljande vardag Upphandlingsrättelsen kan på eget ansvar skickas per post, genom bud eller elektroniskt.

Upphandlingsrättelsens innehåll

Av upphandlingsrättelsen ska framgå:

  • namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för behandlingen av ärendet
  • vilket beslut upphandlingsrättelsen gäller
  • hurdan rättelse som yrkas
  • på vilka grunder rättelse yrkas.

Till upphandlingsrättelsen ska fogas de dokument som åberopas, om inte den upphandlande enheten redan har dessa till sitt förfogande.

  1. BESVÄRSANVISNING
  1. Kyrko- och förvaltningsbesvär

Följande beslut kan överklagas genom skriftliga besvär.

Besvärsmyndighet och kontaktinformation:

Helsingfors förvaltningsdomstol

Besöksadress:                   Banbyggarvägen 5, Helsingfors

Postadress:                        Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

E-post:                               helsinki.hao@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen

https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Kyrkobesvär, paragrafer i protokollet:

Förvaltningsbesvär, paragrafer i protokollet:

Besvärstiden är 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Beräkning av tiden för sökande av ändring

Besvärstiden räknas från dagen för delfåendet denna dag undantaget. Om inte annat visas anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet postades, vid den tid mottagningsbeviset visar eller vid den tid som antecknats på ett separat intyg över delfående. Vid elektronisk delgivning anses parten har fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet skickades, om inte något annat visas. En församlingsmedlem anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att protokollet offentliggjordes i det allmänna datanätet. Om den sista dagen för tiden för sökande av ändring är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag, kan begäran om omprövning eller besvär inlämnas ännu närmast påföljande vardag.

  1. Besvär hos marknadsdomstolen

Besvär ska lämnas in skriftligen inom 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren i fråga delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning. Besvärstiden räknas från dagen för delfåendet denna dag undantaget.

Om den upphandlande enheten efter upphandlingsbeslutet har ingått ett upphandlings- eller koncessionsavtal med stöd av 130 § 1 eller 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden, ska besväret anföras inom 30 dagar från det att anbudsgivaren har delgetts beslutet jämte besvärsanvisning.

Besvär hos marknadsdomstolen ska anföras senast inom sex månader från det att upphandlingsbeslutet fattats i det fall att anbudssökanden eller anbudsgivaren har delgetts upphandlingsbeslutet jämte besvärsanvisning och beslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

En anbudssökande eller anbudsgivare anses ha fått del av ett beslut den sjunde dagen efter det att brevet sändes, om det inte visas att delgivningen skett senare. Vid elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras. Dagen då meddelandet skickades anses vara en sådan tidpunkt, om det inte ges en tillförlitlig redogörelse om att datakommunikationsförbindelserna inte har fungerat eller om en motsvarande omständighet, som har lett till att meddelandet har nått mottagaren vid en senare tidpunkt.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska dessutom skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ska underrättas på den adress enheten uppgett senast när besvären om upphandlingen lämnas till marknadsdomstolen. Den upphandlande enhetens kontaktinformation anges ovan vid informationen om upphandlingsrättelse.

En upphandlande enhets beslut eller annat avgörande i upphandlingsförfarandet som påverkar den anbudssökandes eller anbudsgivarens ställning kan enligt upphandlingslagen överklagas genom besvär hos marknadsdomstolen. Besvär hos marknadsdomstolen kan inte anföras över ett sådant beslut eller annat avgörande av den upphandlande enheten som gäller 1) enbart beredning av ett upphandlingsförfarande, 2) att upphandlingskontraktet inte delas upp i olika delar med stöd av 75 § i upphandlingslagen eller 3) att som grund för valet av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet i enlighet med 93 § i upphandlingslagen används enbart lägsta pris eller kostnader. Ärendet kan föras till marknadsdomstolen om upphandlingens värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § i upphandlingslagen.

Marknadsdomstolens kontaktinformation

Besvären ska tillställas marknadsdomstolen på adressen:

Postadress:                         Banbyggarvägen 5, 00520 HELSINGFORS

Besöksadress:                    Domstolarnas hus, Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

Telefonväxel:                      029 56 43300

Fax:                                    029 56 43314

E-postadress:                     markkinaoikeus@oikeus.fi

Besvär kan även lämnas in via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen

https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

  1. BESVÄRENS INNEHÅLL OCH BILAGOR,
    INLÄMNANDE AV BESVÄR OCH RÄTTEGÅNGSAVGIFT

Besvärens innehåll

I besvären ska följande anges:

  • ändringssökandens namn och kontaktinformation
  • postadress och eventuell annan adress till vilken rättegångshandlingarna kan sändas
  • e-postadress, om besvärsmyndighetens beslut kan delges elektroniskt
  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • grunderna för yrkandena
  • vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Ändring av kontaktuppgifterna ska utan dröjsmål anmälas till besvärsmyndigheten medan besvären är anhängiga.

Bilagor till besvären

Till besvären ska fogas:

  • det överklagade beslutet jämte besvärsanvisning
  • utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet eller annan utredning om när besvärstiden börjar
  • handlingar som åberopas till stöd för yrkandet, om inte dessa redan tidigare har lämnats till myndigheten.

Ombud ska bifoga fullmakt. Om inte besvärsmyndigheten bestämmer något annat, behöver fullmakt dock inte uppvisas i de situationer som avses i 32 § i lagen om rättegång i förvaltningsärenden.

Inlämnande av besvär

Besvärshandlingarna ska inom besvärstiden lämnas in till den besvärsmyndighet som anges i beslutet. Besvärshandlingarna kan på eget ansvar sändas per post, genom bud eller elektroniskt. Handlingarna ska postas i så god tid att de hinner fram innan pastorsexpeditionen stänger den sista dagen av besvärstiden. Om den sista dagen för anhängiggörande är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag, kan begäran om omprövning eller handlingarna inlämnas till marknadsdomstolen ännu närmast påföljande vardag. Ett elektroniskt meddelande anses ha kommit in till en myndighet när det finns tillgängligt för myndigheten i en mottagaranordning eller ett datasystem på ett sådant sätt att meddelandet kan behandlas.

Rättegångsavgift

Enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1455/2015) tas en rättegångsavgift ut av den som anför besvär, om inte något annat följer av lagens 4, 5, 7, 8 eller 9 §. Enligt 1 § i justitieministeriets förordning om justering av avgifter enligt 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) är rättegångsavgiften i förvaltningsdomstolen 270 euro och i marknadsdomstolen 2 120 euro. Behandlingsavgiften vid marknadsdomstolen är emellertid 4 240 euro om värdet av upphandlingen är minst 1 miljoner euro och 6 350 euro om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro. Aktuell information om rättegångsavgifterna finns här: Avgifter - Tuomioistuinlaitos (oikeus.fi).

Gemensamma kyrkorådets medlemmar 2023-2024

  1. Juho Kopperoinen, ordf.

  2. Tina Rosvall, viceordf.

  3. Sanna Autio

  4. Bo Gyllenberg

  5. Tomas Jansén

  6. Tiina Johansson

  7. Heikki Inkari

  8. Raimo Pärssinen

  9. Jari Tschernij

  10. Rea Åkerfelt

  11. Petra Öhman

  12. Mikael Östman

Mandatperioden och medlemsantal


Kyrkorådet tillsätts av kyrkofullmäktige och som ordförande fungerar kyrkoherden. Mandatperioden är 2 år. Kyrkorådet i Pargas kyrkliga samfällighet har utöver ordföranden 11 medlemmar. (7 medlemmar från Väståbolands svenska församling och 4 medlemmar från Länsi-Turunmaan suomalainen seurakunta.)